Frequente gebruikers zien email als gemakkelijk, snel en redelijk vrijblijvend. Ook het tamelijk anonieme karakter spreekt velen aan. Daarnaast ervaart men het als groot voordeel dat berichten te lezen zijn op het moment dat het jou uitkomt.
Dit blijkt uit een onderzoek dat de SNT Groep (call centers) heeft laten doen door Marketresponse. Het aantal Nederlanders van vijftien jaar en ouder dat thuis regelmatig van email gebruik maakt, ligt inmiddels boven de twee miljoen.
Vorig jaar is het aantal email-gebruikers met ongeveer zeshonderdduizend toegenomen. Gemiddeld zijn zij wekelijks zo’n vijf keer achter de PC te vinden om email berichten uit te wisselen. In totaal besteedt de emailende Nederlander ruim twee uur per week aan deze activiteit. Onder de mensen die regelmatig email-berichten versturen, is ook het gebruik van de mobiele telefoon en de fax zeer populair.
De resultaten van het onderzoek zijn gepresenteerd tijdens de introductie van SNT E-center. Deze nieuwe activiteit van SNT houdt zich bezig met de afhandeling van elektronische post voor bedrijven en instellingen.