Adobe onthult vandaag op de Seybold-conferentie in Boston de langverwachte volgende generatie van zijn dtp-software. Dit pakket, bekend onder de codenaam K2, heet nu officieel Indesign 1.0 en is Adobe’s tegenaanval op concurrent Quark. Dat bedrijf probeerde vorig jaar nog Adobe over te nemen.
President Chuck Geschke en directeur John Warnock zullen de software demonstreren en de bijbehorende strategie uitleggen. Met Indesign biedt Adobe een product-raamwerk voor de huidige gebruikers van zijn producten. De nieuwe software is namelijk opgebouwd rondom een technologische kern waarop functionaliteitsmodules worden ingeplugd. Dit biedt ook integratiemogelijkheden voor bijvoorbeeld Illustrator en Photoshop.
Indesign komt in het derde kwartaal van dit jaar op de markt voor Macintosh-computers. Een Windows-versie volgt enkele weken later. Het pakket kost ongeveer zevenhonderd dollar. Adobe’s bestaande opmaakpakket Pagemaker zal in prijs verlaagd worden en meer mikken op de onderkant van de grafische en zakelijke markt.
Verder lanceert de softwareleverancier op 15 maart een nieuwe versie van Pagemaker, Pagemaker 6.5 Plus. Deze software kost vijfhonderd dollar als volledige versie en honderd dollar als opwaardering voor bestaande gebruikers.