Minister Loek Hermans voert een zwalkend beleid omtrent de invoering van ICT in het onderwijs. Dit zegt voorzitter Cocky Verweij van de vereniging voor informatiekunde en informatietechnologie in het onderwijs (I&I). Bert Zweers van de vereniging voor onderwijsmanagement (VVO) noemt de beleidsbrief van de minister een "beschamend stuk".
De kritiek van de beide onderwijsverenigingen op de nieuwe plannen van Hermans is niet mals. "De minister gaat weer een heel andere kant op en het onderwijs moet maar afwachten. Wat denkt hij eigenlijk wel? Als de onderwijzers net zo omgaan met de leerlingen als Hermans het onderwijs behandelt, zou dit zeer slecht zijn voor de kinderen", reageert Verweij.
Bert Zweers vindt de plannen van Hermans zeer teleurstellend. "Hij presenteert met veel mooie woorden zijn voornemens, zonder aan te geven hoe de scholen het verder moeten regelen. De benodigde financiële middelen ontbreken."
Hoofdlijnen
De Ministerraad stemde vorige week vrijdag in met de hoofdlijnen van de nieuwe aanpak die Hermans voor ogen staat. De minister geeft scholen eigen verantwoordelijkheid en ruimte om eigen beleid te voeren. "Dat is verdelen van armoede. Op zich is het juist om scholen verantwoordelijkheid te geven, maar niet als er geen middelen zijn", reageert Zweers. De minister zorgt voor het landelijk netwerk Kennisnet, beheer, scholing van leraren en ontwikkeling van educatieve software.
De scholen krijgen een nog onbekend bedrag per leerling, dat ze mogen gebruiken voor investeringen die ze nodig achten. Het ministerie eist geen projectplannen meer en stapt af van de ratio één computer per tien leerlingen, die de vorige minister Jo Ritzen hanteerde. Hermans zal deze hoofdlijnen uitwerken in een definitief plan.
Secretaris Bernd Taselaar van IT-brancheorganisatie Fenit vreest dat de scholen het geld aan andere zaken besteden dan aan de invoering van ICT. "De middelen die de scholen voor ICT krijgen zijn niet geoormerkt. Misschien dat de instellingen het geld gaan uitgeven aan de reparatie van een lekkend dak." Fenit vindt dat scholen jaarlijks aan moeten geven hoe de gelden zijn besteed. Bovendien pleit de federatie voor een professionele begeleiding van de scholen door marktpartijen.
Budget
Er is tevens veel kritiek op het budget dat de regering heeft vastgesteld voor ICT in het onderwijs. Tot 2002 is er eenmalig 670 miljoen beschikbaar en een structureel bedrag van 250 miljoen. Fenit, die redelijk positief over de plannen van Hermans is, vraagt zich af of dit voldoende is. "Voorkomen moet worden dat doelstellingen om budgettaire redenen niet worden gehaald", schrijft de organisatie.
De onderwijsorganisaties zullen de komende tijd de Tweede Kamer op de hoogte brengen van hun bezwaren. Het contact met Hermans is duidelijk minder intensief dan met zijn voorganger Jo Ritzen. Het onderwijs had ook de nodige kritiek op deze voormalige bewindsman, maar Ritzen dwong volgens Verweij respect af door de discussie met de boze onderwijzers aan te gaan.