In het artikel ‘Mobiel bellen in Hongkong’ (Computable, 22 januari, pag. 45) heeft de heer Nijdam in feite een beschrijving gemaakt van de markt van de mobiele telefonie in Hong Kong.
Hieruit is het niet mogelijk om een conclusie te trekken dat de vijf mobiele netwerken in Nederland levensvatbaar zijn. Behalve de oppervlakte en het aantal inwoners van een land spelen er nog andere, niet minder belangrijkere, factoren een rol bij de populariteit van het mobiel bellen. Denk aan het cultuurverschil, de mentaliteit, de visie op bereikbaarheid, en het consumptiepatroon. Het ’tijd is geld’-principe is heel belangrijk in Hong Kong en de bevolking werkt ook veel buiten de Nederlandse werktijden. Telefonisch bereikbaarheid is daar beslist onontbeerlijk.
Persoonlijk vind ik dat het nog vele jaren zal duren voordat Nederland een druk straatbeeld (of kantoorbeeld) biedt met mobiele bellers, wat in Hong Kong wel het geval is. Ik hoop dat de heer Nijdam, en de Nederlandse overheid, mijn mening deelt.
Y.C. Tang