Elektronische handel breekt dit jaar door in Nederland. Volgens statistieken van onderzoeksbureau IDC is er in 1998 in Nederland voor 724 miljoen gulden via Internet verhandeld, en dat stijgt tot bijna 2,4 miljard dit jaar. In 2002 moet de elektronische handel in Nederland uitkomen op 25 miljard.
De cijfers zijn afkomstig uit het rapport Electronic Commerce in the Netherlands 1999, dat medio dit jaar verschijnt. In deze editie registreert IDC ook handel via extra- en intranetten. Het gemiddelde aankoopbedrag per webgebruiker stijgt van 290 gulden in 1998 tot een krappe 630 gulden dit jaar.
Particulieren kochten voor 240 miljoen, wat dit jaar stijgt tot 675 miljoen, inclusief aankopen in het buitenland. Aankopen door bedrijven kwamen uit op 480 miljoen en lopen op naar 1,7 miljard gulden. Wereldwijd is er voor 32 miljard dollar (60 miljard gulden) uitgegeven.
Stijging
Het aantal Nederlandse webgebruikers stijgt van 2,5 miljoen naar 3,8 miljoen. In 1998 waren 1,6 miljoen Nederlandse computers op het net aangesloten; dit jaar neemt dat aantal toe tot ruim 2,4 miljoen. Gebruikers surfen meestal vanuit huis (59 procent), van hun werk (35 procent) of van hun school of openbare instelling (37 procent). Vorig jaar al was er bijna één computer per huishouden in Nederland, en dat stijgt door naar 1,5 dit jaar.
Volgens IDC is het grootste aandeel in de Europese e-handel in handen van Duitsland met 30 procent, gevolgd door Groot-Brittannië met 25 procent, Italië en Frankrijk elk met 7 procent. Nederland neemt met 6 procent de vijfde plaats in. In Europa is het web het afgelopen jaar in aantal domeinen verdubbeld van 415.000 tot 830.000, zo blijkt uit gegevens van de Ripe, de Europese vereniging van Internet-providers. Met die stijging hangt de doorbraak van elektronische handel volgens IDC sterk samen. In Duitsland steeg het aantal domeinen van 80.000 naar 205.000.
Contrast
IDC’s statistieken staan in scherp contrast met de veelbekritiseerde cijfers van de Nationale Internet Monitor (NIM). Die voorspelde voor 1998 al 1,1 miljard gulden aan aankopen via het web. IDC wijt dat aan de beperkte methode van dat onderzoek en een andere definitie van e-commerce.
Het Amerikaanse onderzoeksbureau hanteert als definitie dat een aankoop via het web gestart moet zijn, op basis van een concreet aanbod. Niet bij IDC opgenomen zijn louter overschrijvingen van bedragen, thuisbankieren, de waarde van transacties bij aandelenhandel en de kosten van toegang tot het net.