Een tijdje terug keek ik naar de film Peter’s Friends van Kenneth Branagh. De hoofdpersoon citeert tijdens een diner de Engelse schrijver Chesterton. Daar wilde ik wel meer over weten. Vroeger zou ik er een dik naslagwerk bijgepakt hebben. Tegenwoordig is het intikken van de naam Chesterton op een willekeurige zoekmachine voldoende.
Je komt meteen op de website van de Amerikaanse Chesterton Society terecht (http://www.chesterton.org), waar zo’n beetje alles over deze schrijver te vinden is. Zoals een biografie van Chesterton (1874-1936), referenties naar boeken van Chesterton en on-line citaten van Chesterton. Wie een bepaald citaat wil traceren, kan e-mail sturen naar gkchesterton@mci2000.com; je krijgt gegarandeerd binnen twee weken antwoord.
Informatietechnologie verandert niet alleen ons leven, maar ook onze manier van werken. Het adviesbureau KPMG, waar ik sinds 1996 werk, is de laatste jaren veranderd in een nagenoeg papierloze organisatie. Voor zaken als urenregistratie en facturering gebruiken we tegenwoordig geavanceerde client/server-applicaties. Dat scheelt een hoop papierwerk. Daardoor houd ik meer tijd over voor mezelf, en voor mijn klanten. Mijn klanten gebruiken informatietechnologie om hun klanten weer beter van dienst te kunnen zijn. De klanten van mijn klanten zijn meestal weer andere bedrijven, maar uiteindelijk zijn het de gewone mensen zoals u en ik die er beter van worden. Tenminste, dat hopen we maar.
Met informatietechnologie kun je een hoop moois bereiken. Je kunt je klanten beter bedienen, je concurrentiepositie verbeteren of zelfs nieuwe klanten winnen. Je kunt je bedrijfsvoering efficiënter maken, waardoor je marges stijgen en je prijzen dalen. Je kunt het werk voor je eigen mensen leuker maken.
Elk bedrijf zet IT op zijn eigen manier in. Geen wonder, want een bank is geen machinefabriek. Geen twee IT-toepassingen zijn dan ook hetzelfde. Toch zijn er naast alle verschillen ook zeer veel overeenkomsten; veel bedrijven zijn met dezelfde ontwikkelingen bezig. Wie heeft er geen e-commerce, intranet of erp-implementatie op de agenda staan?
Het is logisch dat zulke complexe systemen niet zonder slag of stoot kunnen worden ingevoerd. Voor niets gaat alleen de zon op. De invoering van een nieuw systeem kost vaak een hoop hoofdbrekens. En als het systeem eenmaal draait, is dat weer het begin van een heleboel andere problemen, die vaak iets met beheersing te maken hebben. Ook voor de problemen geldt: er zijn meer overeenkomsten dan verschillen. Veel bedrijven worstelen met dezelfde problemen en bedenken dezelfde oplossingen. Zo kunnen we een hoop van elkaars problemen leren.
(Eigenlijk moet ik geen probleem zeggen, maar uitdaging. Het woord probleem is in de advieswereld taboe verklaard. We kennen geen problemen meer, alleen nog maar uitdagingen. Uitdagingen die schreeuwen om een oplossing, zeg maar. Ik heb zelf geen problemen met het woord probleem. U hopelijk ook niet.)
De komende maanden mag ik elke paar weken een stukje voor u schrijven. Het onderwerp: hoe gaan we in onze organisaties in de dagelijkse praktijk met informatietechnologie om? Welke problemen komen we daarbij tegen? Hebben we alles nog wel onder controle? Het doel is nu eens niet op te schrijven wat er allemaal mis kan gaan met informatietechnologie. Mislukkingen krijgen, zeker van de eindgebruiker, meestal meer aandacht dan de dingen die wel goed gaan. Dat is jammer. Er zou meer oog moeten zijn voor de oplossingen die we hebben bedacht, en voor de goede dingen die informatietechnologie ons te bieden heeft.
Vandaar deze stukjes. Als het aan mij ligt, worden het stukjes met een beetje praktische inslag. Verwacht van mij geen toekomstvisioenen of macro-economische beschouwingen. Ook met strategische overwegingen of al te veel technische details zal ik u niet lastigvallen. Ik blijf liever iets dichter bij huis. De dagelijkse praktijk, daar gaat het mij om.
Tenslotte nog een klein voorbehoud. In een column van nog geen 700 woorden is volledigheid natuurlijk een illusie. Ik zal me dus beperken tot de trends, de toepassingen en de problemen en oplossingen die mij persoonlijk raken. Dat betekent dat de objectiviteit van deze stukjes niet gewaarborgd is. Zij zijn dan ook op persoonlijke titel geschreven.