Sybase brengt een nieuw leerproces in de praktijk. De onderwijsmethode integreert klassikale lessen met studeren op Internet. Volgens initiatiefnemer Gerard Hellwig brengt zijn aanpak het aantal lesdagen drastisch terug en blijft bovendien meer kennis hangen in de hoofden van de cursisten.
Databaseleverancier Sybase heeft de onderwijsmethode ontwikkeld om de praktische problemen op te lossen die de vele cursussen voor het personeel veroorzaken binnen haar verkooporganisatie. "Onze mensen moeten steeds meer leren, maar eigenlijk is er geen tijd voor. Elke dag die onze consultants aan cursussen besteden, kost ons geld", aldus Hellwig, directeur Educatie Europa. In 1996 startte de oud-gymnastiekleraar en onderwijskundige met een aantal collega’s de ontwikkeling van een concept dat de effectiviteit van het onderwijs moet verbeteren. Hierdoor schaden de cursussen de productiviteit van het personeel minder.
Drie fases
Het traject bestaat uit een aantal fases. Allereerst leggen de deelnemers een algemene test af. Hieruit moet blijken of ze visueel of auditief ingesteld zijn. De uitslag bepaalt of ze lesstof via leeswerk of door middel van geluid tot zich nemen. De technische opleiding bestaat uit drie onderdelen; de préfase, een klassikaal gedeelte en de postfase. Het eerste onderdeel moet ervoor zorgen dat de deelnemers met een gelijkwaardig kennisniveau aan het klassikale onderwijs beginnen. Dus dienen de cursisten in de préfase individueel te studeren via Internet, totdat ze een bepaald niveau hebben gehaald. "Op deze manier bereiken wij in de klassen een veel hogere efficiëntie. De zwakste schakel bepaalt namelijk veelal het tempo", licht algemeen directeur Louis Engbersen toe.
Na het klassikale gedeelte kunnen de deelnemers in de derde fase hun geheugen meermalen via Internet opfrissen. "Mensen houden na een cursus vaak maar 20 procent van de opgedane kennis vast. Na de eerste twee fases gaan we ervan uit dat onze cursisten 40 procent onthouden. Door de deelnemers onderdelen te laten herhalen, hopen we 90 procent te bereiken", zegt Hellwig.
Minder dagen
De betrokkenen schatten dat het gehele traject ongeveer elf dagen duurt. Voorheen nam een vergelijkbare cursus 25 dagen in beslag. "Onze mensen kunnen dus meer het veld in", aldus Engbersen. Een aantal opleidingen zal maar uit twee fases bestaan, het klassikale gedeelte vervalt. "Maar onze docent is via e-mail bereikbaar. En als hij veel vragen ontvangt, zal hij een speciale sessie organiseren om uitleg te geven", aldus Hellwig.
In april past Sybase de methode voor het eerst toe. Het gaat om een cursus Powerbuilder. De leverancier van database-managementsystemen ontwikkelt andere productcursussen, maar zal het arsenaal in de toekomst uitbreiden met lessen voor verkopers, personeelsfunctionarissen en de financiële afdelingen.
Ook andere marktpartijen als Baan, MCI Worldcom, ABN Amro en Wolters Kluwer hebben interesse getoond voor het concept. Sybase heeft dan ook besloten om licenties te verkopen en de infrastructuur te leveren. De uitzendbranche heeft zich eveneens gemeld bij Sybase. "Deze organisaties moeten bijvoorbeeld een medewerker voor een callcentre leveren. Via onze methode kunnen ze snel mensen voor deze taak opleiden", aldus Hellwig. Zo snijdt het mes voor Sybase aan meerdere kanten. Het concept levert intern besparingen op en brengt via verkopen nog extra geld in het laatje.