"De informatici van de toekomst zullen veelzijdig zijn, in staat om op strategisch niveau te denken". Dit verwacht directeur K. Bron van Fair, de voormalige Fokker automatiseerder. Het bedrijf hoopt dit jaar 85 van dergelijke informatici in de armen sluiten.
Fair is dringend op zoek naar IT’ers. Wie niet. Het heeft desondanks de hoop dat de campagne die het onlangs startte, dit jaar 85 nieuwe medewerkers oplevert. Zestig banen zijn een uitbreiding van het werknemersbestand, de rest vervult vrijgekomen plekken. Niet slecht, voor een bedrijf dat twee jaar geleden uit nood geboren is, nadat er binnen het Fokker-concern geen leven meer beschoren lag.
Fair werft momenteel met name onder afgestudeerden van de technische universiteiten in Enschede, Delft en Eindhoven. Maar ook gevogelte van ander pluimage is welkom. "We hebben momenteel een astronoom, een politicoloog en een theoloog binnen ons bedrijf", zegt C. Martijn, bij Fair verantwoordelijk voor de werving van personeel.
Fair hecht sterk aan capaciteiten van medewerkers die verder gaan dan de pure techniek van de informatiekunde, omdat het zich ten doel stelt gecompliceerde, de disciplines overstijgende bedrijfsprocessen in kaart te brengen en te (re)organiseren. Informatietechniek speelt daar uiteraard een grote rol in, maar is niet leidend. Fair levert deze diensten met name aan de vliegtuig- en defensie-industrie en de automobielsector. Onder de klanten namen als de KLM, British Aerospace, Airbus, Bombardier, Daf en Nedcar.
Fokker
Het specialisme is niet verwonderlijk gezien genoemde complexiteit van de processen waarin de onderneming zich graag verdiept, maar komt tevens voort uit de achtergrond van Fair. Het bedrijf ontstond in 1996 ten tijde van de moeilijkheden van vliegtuigbouwer Fokker. Zowel de bewindvoerders die het bedrijf na de surséance een nieuwe toekomst wilden geven, als het personeel zelf, hadden er veel voor over deze procesverbeteraars bij elkaar houden. Dat was nog niet eenvoudig, aldus Martijn, want de sector stond te springen om de IT’ers van Fokker over te nemen.
De geboorte van Fair na de ondergang van Fokker had dan ook van alles te doen met de behoefte aan personeel van IBM en Roccade, de bedrijven die zich over Fokkers afdeling ontfermden. De twee moeders maakten maar wat graag gebruik van de talenten van de nieuwe aanwinst. "Vijftienhonderd vacatures hadden IBM en Roccade op dat moment", aldus Martijn. Dat viel echter vies tegen. "Niet meer dan 41 procent van de mensen waren pure IT’ers. We zagen IT als een hulpmiddel. We hadden vooral veel procesmensen."
Bij de start telde Fair 193 werknemers. "Dat aantal daalde in het eerste jaar naar 155 fte’s." Fair liet zich vooral gelden als detacheerder, had na negen maanden iedereen aan het werk en haalde in het eerste jaar van bestaan direct een bescheiden winst van 0,4 miljoen gulden. Het kon weer personeel gaan werven.
Toegevoegde waarde
Om de diensten van het moederbedrijven aan te vullen, koos Fair voor een nieuwe strategie. Het ging zich richten op het leveren van toegevoegde waarde, van kwaliteit, een gegeven dat de ex-Fokkermensen bijna in de genen zit, aldus directeur Bron. Kennisintensieve bedrijven als Airbus, British Airways en Embrair wist Fair daarvoor al snel warm te maken en dat betekende de start van een bedrijf dat weer vooruit dacht. De ondernemingsdoelstelling die werd geformuleerd: toegevoegde waarde leveren voor klanten in de kennis- en kapitaalintensieve kapitaalgoederenindustrie. Een mond vol, maar het komt volgens Bron en Martijn neer op een dienstverlening, puur geconcentreerd op het kapitaalgoed, ‘van idee tot schroot’.
Het ontwerp, de implementatie en het beheer van product data managementsystemen (pdm) en erp-systemen vormen vandaag de dag het zwaartepunt in de diensten van Fair. Het bedrijf groeide naar een omzet van 33 miljoen gulden in 1997 en 41 miljoen in 1998.
Het bedrijf bewandelt verschillende wegen om de mensen voor een baan te winnen. Pink Recruitment, een dochter van Roccade, vist in de vijver van universitair talent. Een recruitmentbureau struint met name de bovenkant van de arbeidsmarkt af. Vooral bedrijfsadviseurs zijn niet alleen door Fair gezocht. "Die staan niet in rotten van drie opgesteld", weet Bron. Het werven van dergelijke functionarissen is volgens hem echt een kwestie van netwerken.
Verder ziet Fair het bestaande personeel als een belangrijke mogelijkheid voor het werven van nieuwe mensen. De werknemers ontvangen voor het aanbrengen van een nieuwe collega een bonus.
Fair is tevreden met het verloop van tien tot twaalf procent. Martijn en Bron beseffen echter dat dit gemiddelde te maken heeft met de geschiedenis van het bedrijf, die voor een grote binding van het personeel met het bedrijf gezorgd heeft. "Wat dat betreft kan het verloop de komende jaren omhoog gaan. We halen immers mensen binnen met minder binding, en ook vaak jonger. Die zijn mobieler."