Softwarebedrijf Compuware wil zijn services-apparaat fors uitbreiden. De onderneming zoekt daarom een overnamekandidaat in de Verenigde Staten of Europa.
Momenteel zijn 6500 van de 10.000 medewerkers actief als dienstverlener. Dat moeten er tussen de twintig- en dertigduizend worden. "Anders laten we omzet op tafel liggen", meent Compuware’s operationeel directeur Joseph Nathan. Compuware levert gereedschappen voor het ontwikkelen, testen en in de lucht houden van software-applicaties en haalt daarmee dit jaar een omzet van naar schatting 2,3 miljard dollar.
"Waar Compuware tot op heden vooral technologiebedrijven heeft overgenomen, komen nu dienstverleners meer in het vizier. Zowel in de Verenigde Staten als in Europa voeren wij onderhandelingen", licht directeur Compuware Nederland Ruud de Vos toe. Hij volgde begin dit jaar Feico Alkemade op, die zo’n tien jaar het directiepluche innam. Nathan hoopt dit fiscale jaar, dat voor Compuware eindigt op 31 maart, nog een acquisitie rond te krijgen.
Maar 30 procent
Volgens Scott Kessler, analist van Standards & Poor, valt Compuware bij het bedrijfsleven in de smaak omdat het niet alleen software, maar ook de bijbehorende implementatie- en ondersteunende diensten levert. "Met alleen softwareproducten zou het bedrijf maar 30 procent van de contracten binnenhalen." De Europese services-organisatie moet in Nathans ogen groeien van duizend naar vierduizend medewerkers.
"Ook in Nederland willen we met name op het gebied van dienstverlening doorgroeien, van 180 naar driehonderd medewerkers", aldus De Vos. Compuware Nederland heeft momenteel 240 mensen in dienst. Het verloop van personeel is laag, structureel minder dan 5 pro cent. "Het laatste kwartaal was dat zelfs 2,4 procent. Desondanks is het werven van personeel een zeer belangrijke doelstelling", aldus De Vos. Naast acquisities speelt autonome groei dus ook een rol in Compuware’s strategie.
Laag profiel
Omdat Compuware zich traditioneel altijd bewogen heeft op de mainframe-markt heeft het een vrij laag profiel. "Nederland heeft ruim zeventig MVS-gebruikers. Dat is een strak omlijnde markt." Eenmaal bekend op die markt, was het nooit nodig grootschalig en opvallend naar buiten te treden. Hoewel het bedrijf tegenwoordig ook op de markt vertegenwoordigd is met client/server-producten, is het imago achtergebleven. Met een grote advertentiecampagne probeert men het imago op te poetsen.
Het bedrijf doet ook aan scholing. Het afgelopen jaar heeft de onderneming in Nederland zestig mensen geschoold voor de eigen services-organisatie. "Dat zijn vaak academici die niet aan de bak komen. Die worden bij ons binnen drie maanden opgeleid tot specialist op een bepaald vakgebied", aldus De Vos