De divisie Particulieren van verzekeraar Aegon koos begin 1998 voor de ontwikkelomgeving van Nat Systems als standaardgereedschap voor systeemontwikkeling. De zeventig man sterke ontwikkelafdeling in Leeuwarden gaat nieuwe systemen bouwen met Nat Star. Het eerste systeem, een callcenter applicatie, is reeds operationeel.
De divisie Particulieren gebruikt deze technologie om stapsgewijs over te gaan van monolithische systemen naar systeemontwikkeling op basis van componenten. Het ontwikkelgereedschap van Nat Systems wordt naast nieuwbouw ook gebruikt voor het aanpassen aan bestaande systemen. De organisatie kiest bewust voor een incrementele aanpak in het vernieuwen van zijn systemen.
Gedateerde systemen
"Zoals bij de meeste grote verzekeraars en banken draait het merendeel van de bestaande grote systemen nog op het mainframe. Nieuwe applicaties zijn gebaseerd op client/server, waarbij mainframes nog steeds als server kunnen dienen." Volgens Rob Otten, projectleider Informatisering bij Aegon, zijn de bestaande mainframe-applicaties, geschreven in CSP en Mabis (een zelf ontwikkelde tool), nog zeer bruikbaar maar enigszins gedateerd. "Die programma’s stammen uit de jaren zeventig en tachtig. Later gebruikten we voor PC-platformen een C++-generator, die wij samen met Utopics ontwikkelden. Systemen bouwen met behulp van een generator sprak ons altijd al aan." Nat Star, dat applicatiecode voor verschillende platformen genereert op basis van het ontwerp, encapsuleert of vervangt op termijn in principe deze systemen. Aegon heeft de beschikking over ruim twintig ontwikkellicenties.
Noeste arbeid
Aegon gelooft niet in mega IT-projecten die na vijf jaar noeste arbeid het ultieme informatiesysteem moeten voortbrengen. "Projecten moeten overzichtelijk en bestuurbaar zijn en binnen een jaar resultaat opleveren", licht Otten toe. Uiteindelijk streeft Aegon naar een aanpak op basis van componenten. "We vertrekken vanuit de bestaande situatie. Als er een duidelijke bedrijfsreden is, passen we de nieuwe informatiebehoefte in de infrastructuur in."
Het omgaan met componenten vergt niet alleen de juiste technische hulpmiddelen, maar ook een bijpassende organisatie: "We passen onze organisatie aan. Onderhoud is niet meer gericht op systemen maar op componenten, die weer door verschillende systemen in gebruik zijn. Met zulke veranderingen zijn we nu bezig."
Standaard overwogen
Voordat Aegon zijn keuze liet vallen op de technologie van Nat Systems heeft het de implementatie van standaardsoftware overwogen. "Dit gebeurt wel voor bijvoorbeeld de boekhouding, maar voor de primaire processen in de verzekeringsbranche zijn er geen pakketten die afdoende functionaliteit bieden. En dat kan nog wel vijf tot tien jaar duren", verwacht Otten.
In het selectietraject dat volgde is onder andere Sterling Software afgevallen. Ondanks het feit dat Sterling een gelikte presentatie ten beste gaf, oordeelde Aegon dat Nat Systems beter aan de gestelde criteria voldeed. "Bovendien was de betrokkenheid van Nat Systems veel groter." Ook meent Otten dat de visie van Nat Systems duidelijker is dan die van Sterling, dat allerlei technologie koopt en samenvoegt. Hoewel tevreden over de samenwerking is Otten niet zonder kritiek: "De mate waarin object oriëntatie terugkomt in het ontwikkelgereedschap is een discussiepunt. Wij zouden graag meer willen."
Gekoppeld aan mainframe
Het eerste project, het bouwen van een callcenter-systeem, ging in april 1998 van start. Medewerkers van de betreffende afdeling hebben via een grafische gebruikersinterface toegang tot het dossier van de klant. Voor het ophalen van polisgegevens is het systeem gekoppeld aan bestaande mainframe-applicaties. Relatiegegevens, die met het nieuwe systeem worden verzameld, staan op een aparte Windows NT-server. Het project is in eigen beheer uitgevoerd, met uitzondering van twee dagen per week ondersteuning door Nat Systems. Inmiddels is de applicatie operationeel en wordt het op twintig werkplekken door tachtig medewerkers gebruikt.
Naast nieuwbouw staat er ook een verbouwingsoperatie op de agenda. "Een van onze grote CSP-systemen is aan verbouwing toe. We onderzoeken momenteel intern of we deze applicatie ook meteen naar Nat Star converteren", aldus Otten. Ook Internet speelt een rol in de toekomstplannen van Aegon Particulieren. De verzekeraar denkt aan een applicatie waarmee tussenpersonen via Internet de voortgang van schadegevallen kunnen volgen. "We wachten eerst nog even de eerste ervaringen af die we met het callcenter-systeem opdoen, voordat we daarmee beginnen ", besluit Otten.