Nederlandse wederverkopers en dienstverleners rond Baan-producten merken vooralsnog weinig van teruglopende omzetcijfers. Hoewel bedrijven de vinger aan de pols houden en alternatieve erp-producten overwegen naast de Veluwse software, wordt Baan voorlopig nog niet aan de dijk gezet. Integendeel, de meeste Nederlandse erp-ondernemers blijven achter Baan staan en zien de toekomst met vertrouwen tegemoet.
Vorige week werd bekend dat het Britse Lorien op het punt staat om Baan aan de dijk te zetten. De erp-leverancier heeft te kampen met financiële tegenslag en rechtszaken van boze beleggers. De grootste Britse wederverkoper voert gesprekken met andere erp-leveranciers om zijn stagnerende omzetstroom op alternatieve wijze aan te vullen.
Afnemende groei
Directeur Dennis van den Bos van CSC Kobra, een bedrijf dat implementatiediensten levert rond SAP en Baan, heeft te maken met afnemende groeicijfers. "Vorig jaar groeide we nog met 40 procent met activiteiten rond Baan, nu nog maar 20 procent." Hij ziet wel een verschil met SAP: "Met Baan is veel gebeurd, daar zit voor klanten toch vaak een luchtje aan." Een en ander heeft voor CSC Kobra een gematigde groei tot gevolg. "In de hectische IT-markt gaan de zaken nu eenmaal snel op en neer." CSC Kobra voert gesprekken met JD Edwards en oriënteert zich op toekomstige dienstverlening rond Baan Front Office, het voormalige Aurum, dat zich met software rond verkoopprocessen en relatiebeheer op een snelgroeiende markt begeeft.
Cap Gemini heeft vertrouwen in de kwaliteit van producten en blijft Baan gewoon adviseren aan zijn klanten. De wederverkopers Delaware en Baan Business Systems zeggen ook wel degelijk enige terughoudendheid te ondervinden in de markt. "Maar met de juiste uitleg kun je het vertrouwen winnen. Ondanks vragen rond de continuïteit kan Baan gewoon de beste oplossing zijn voor een bedrijf", aldus Erik de Vos, marketing- en verkoopdirecteur van Delaware.
Tweede Microsoft
De Vos signaleert, net als directeur Maaikel Klein Klouwenberg van adviesorganisatie Turner, dat de markt niet alleen kritisch naar Baan kijkt, maar ook huiverig is om dan maar voor concurrent SAP te kiezen. "De markt is bang dat er een tweede Microsoft ontstaat." Delaware blijft naar eigen zeggen 100 procent achter Baan staan. "Het zou ook kapitaalvernietiging zijn om dat nu aan de kant te zetten." Het Leusdense Turner zegt dat Baan onverminderd op de shortlist blijft staan. "Baan doet ontzettend zijn best en hanteert een klantgerichtere aanpak", aldus Klouwenberg.
Baan Business Systems (BBS) zegt in zijn orderstroom niet echt iets te merken van de turbulentie rond Baan. "Wel moeten we ons extra inspannen om klanten te overtuigen voor Baan te kiezen", aldus woordvoerster Jolanda Peek. Het feit dat de markt bang is dat SAP een te dominante positie in de erp-markt krijgt, en toch nog volop voor Baan kiest, is voor Peek een bevestiging dat de productkwaliteit van Baan nooit ter discussie heeft gestaan.
Tweede Informix
De slechte financiële resultaten van Baan hebben vooralsnog geen of weinig consequenties voor de bedrijven die voor het softwarebedrijf werken. Baan heeft die klappen voornamelijk zelf opgevangen. Op de wat langere termijn dreigt Baan toch het Informix van de erp-industrie te worden; eens zeer veelbelovend en een potentiële marktleider maar uiteindelijk niet meer dan een nichespeler.