Toekomstige ontwikkelingen in de telecommunicatiebranche vallen niet te voorspellen. De veranderingen zijn uniek in complexiteit en onzekerheid. Dit is de voornaamste conclusie van het rapport ‘The 21st century communications company’ van Deloitte Consulting en The Economist Intelligence Unit (EIU). Toch beschrijven de auteurs vier mogelijke scenario’s.
De ongeëvenaarde onvoorspelbaarheid van de telecommarkt is vooral een gevolg van de huidige liberalisatie, waarbij de monopolistische fundamenten verdwijnen en plaatsmaken voor een vrije markt. Daarnaast is er sprake van veranderende behoeften van gebruikers en nieuwe technieken. De strategen binnen de bedrijven hebben dan ook een ondankbare taak. Want, zo concluderen de onderzoekers, strategische planning is moeilijk, doch onmisbaar. "Scenario planning is van onschatbare waarde in een onzeker klimaat", stelt het rapport.
Monopolisten
De auteurs hielden vijftig interviews met grote telecomaanbieders als British Telecom, France Télécom en AT&T. Vervolgens kwamen 150 strategen van grote bedrijven op de telecommarkt bijeen om de marktontwikkelingen te beschouwen. De meningen van de aanwezigen waren verdeeld over vier scenario’s, die zich laten omschrijven met de kernwoorden ‘de monopolist wint’, ‘schaalvergroting’, `specialisatie’ en `revolutie door draadloos en data’.
In het eerste script blijven de voormalig monopolisten dominant. Volgens de auteurs is het zeer geloofwaardig dat de nieuwe concurrenten minder snel hun snelle toegangen tot het netwerk kunnen aanleggen dan voorspeld. Bovendien blijven veel klanten trouw aan de grootmachten. "Met hun voordelen en inkomsten is het niet onwaarschijnlijk dat oud-monopolisten hun concurrenten vernietigen of overnemen."
Specialisatie
Het tweede scenario gaat ervan uit dat groter ook beter is. Dit concept is twijfelachtig in de complexe industrie, waarbij omvang economische nadelen kan impliceren. Het script waarin specialisaties een doorslaggevende rol spelen, heeft meer aanhang. "Dit is het meest efficiënte antwoord op de marktomstandigheden", staat in het rapport. Sommigen menen dat dit scenario de snelheid aan veranderingen onderschat.
Deze sceptische strategen zien meer in het revolutionaire concept. Zij denken dat de data-technologie een nieuwe industrie creëert, die traditionele telecombedrijven aan het wankelen brengt. Ook zien velen van hen mobiele communicatie als overwinnaar uit de strijd komen. Ook de doorbraak van de kabel als infrastructuur voor telecommunicatie bedreigt de positie van de traditionele bedrijven.
Ontoereikend
De gebruikelijke stappen die ondernemingen zetten bij het opstellen van een strategie, zijn volgens Deloitte en EIU niet toereikend voor de veranderlijke telecommarkt. Een combinatie van de traditionele hulpmiddelen en nieuwe inzichten is noodzakelijk. Bedrijven moeten in de volgende eeuw hun strategie testen en aanpassen aan meerdere toekomstscenario’s. Om de flexibiliteit van het concept te vergroten, moeten ze aanwijzingen voor veranderingen op de markt identificeren. Deze flexibele instellingen kunnen ondernemingen bereiken door een organisatie op te zetten die strategisch kan denken. Maar zelfs dan blijven ze niet bespaard van vele hoofdbrekens.