Softwareleverancier Supernova heeft het roer omgegooid. Het Bilthovense bedrijf profileert zich niet meer als leverancier voor ontwikkeltools maar als leverancier van een omgeving voor applicatie-integratie. "Bedrijven hebben immers te maken met verschillende informatiesystemen die geïntegreerd moeten worden." Supernova is als onafhankelijk toolleverancier niet geslaagd en probeert nu met een nieuw ondernemingsplan het vertrouwen van de markt te herwinnen.
Ron Happel, voormalig manager van de Tandem business unit binnen Compaq en sinds een maand algemeen directeur Supernova Benelux, geeft een belangrijke invulling aan de nieuwe strategie. "Als een bedrijf een erp-pakket installeert, moet er vaak nog geïntegreerd worden met bestaande informatiesystemen. Veel organisaties hebben te maken met heterogene applicatie-omgevingen." De platformonafhankelijke technologie kan volgens Supernova niet alleen dienen als ontwikkelgereedschap, maar ook als lijm- of verbindingslaag tussen verschillende applicaties.
Nooit doorgebroken
Supernova, het voormalige Four Seasons, gold ooit als veelbelovend technologieleverancier, maar is internationaal nooit doorgebroken. Het bedrijf werd in een zwaar competitieve markt geplaagd door gebrek aan strategische visie, personeelsverloop op alle niveaus en een slinkend vertrouwen van de markt. In de zomer van 1998 stelde het bedrijf Rob Hoogstraten, ex-topman bij Tandem en Siemens Nixdorf, aan als interimdirecteur om Supernova te herstructureren.
Hoogstraten zegt de toekomstplannen afgestemd te hebben op de bestaande producten van Supernova: "We hebben veel technologie in huis voor de markt van applicatie-integratie. We zijn niet zomaar aan een nieuw verhaal begonnen." Hij is van mening dat de onderneming vanaf nu vooral hard moet werken om de markt te overtuigen van zijn nieuwe visie en plannen. "Vertrouwen moet je verdienen en daar moet je hard voor werken." Hoogstraten verwacht zijn interimfunctie tot het einde van het jaar te vervullen.
Cruciaal
Cruciaal in Supernova’s nieuwe strategie is enerzijds de aansluiting van de technologie op standaard-software van derden en anderzijds het ontwikkelen van samenwerkingsverbanden met management consultants en systeemintegrators die de technologie bij de klant implementeren. De nieuwe directeur is met potentiële partners in gesprek over mogelijke vormen van samenwerking.
Momenteel biedt Supernova zogenoemde adapters voor SAP R/3, Informix 4GL en Microsoft Repository. "Wij bekijken welke standaardinterfaces naar andere erp-pakketten we gaan bouwen." Centraal in de nieuwe productstrategie staat de Universal Integration Engine (UIE). Deze draait op uiteenlopende platformen en databases. Daarbovenop komt het voormalige product Visual Concepts terug in de vorm van de zogenoemde Process Integrator en Data Integrator, waarmee processen respectievelijk gegevens van verschillende applicaties op elkaar afgestemd kunnen worden.
Happel meent dat er tegen het integreren van systemen niet lichtvaardig aangekeken mag worden. "Applicaties die geïntegreerd worden, moeten over dezelfde dingen praten. Zo’n 20 procent van de processen en gegevens kun je niet zondermeer aan elkaar knopen. Dan moet je daar een nieuwe component tussen zetten", aldus Happel. Daarvoor heeft Supernova het ontwikkelproduct Component Developer beschikbaar, waarmee ook nieuwe functionaliteit gebouwd kan worden.
Filosofie
In de Benelux voert Supernova bij een oliemaatschappij, gebruiker van SAP, op basis van deze filosofie een integratieproject uit. Ook in Amerika is het bedrijf bij Good Guys bezig met een integratieklus op basis van een Informix 4GL-applicatie.
Nu Supernova niet meer alleen over technische functionaliteit maar ook over bedrijfsproblemen praat, is het makkelijker om in gesprek te raken met klanten en prospects. Happel: "Bestaande klanten hebben nu een duidelijker beeld van hetgeen ze met onze technologie in de toekomst kunnen. Met het integratieverhaal zitten we sneller bij een potentiële klant aan tafel dan als je probeert een tool te verkopen."
Momenteel werken negentig mensen bij het bedrijf. Vorig jaar waren dat er nog honderdvijftig. "Het bedrijf is nog op zoek naar een of twee verkopers." Happel wil volgend jaar zijn klantenbestand in de Benelux gevuld zien met 50 procent nieuwe namen.