Softwareleverancier Siebel heeft een uitstekend jaar achter de rug. De omzet over 1998 nam met 89 procent toe tot 391,5 miljoen dollar.De winst steeg met 135 procent naar 55,7 miljoen.
Siebel levert zogenoemde frontoffice-software, waarmee verkoop-, marketing- en serviceprocessen ondersteund kunnen worden. Nu de markt voor erp- ofwel backoffice-software over zijn top heen is, beleven softwareleveranciers als Siebel hoogtijdagen. Het bedrijf concurreert niet alleen met andere gespecialiseerde leveranciers als Clarify, Vantive en het Nederlandse Amyyon, maar ook met de gevestigde erp-leveranciers die hun toekomstige groei hier willen realiseren.
Steve Garnett, directeur Europa van Siebel, is verguld over de resultaten: "Gemeten naar de omzet die we uit licenties halen, zijn we nu de vijfde grote softwareleverancier. We verwachten volgend jaar op de tweede of derde positie te staan."
Niet onder de indruk
Garnett is echter niet onder de indruk van de inspanningen van SAP, Oracle en Baan om een plek te veroveren in de frontofficemarkt. "Hun producten zijn of niet klaar of niet schaalbaar genoeg. Zij proberen dan ook aankoopbeslissingen van hun erp-klanten uit te stellen." Desondanks wist de Europees directeur het afgelopen kwartaal vele nieuwe orders te noteren: ABN Amro en Janssen Cilag, onderdeel van het farmaceutisch concern Johnson & Johnson, noemt Garnett als voorbeelden. Ook pronkt hij met vervolgorders van bestaande klanten als Cable & Wireless, Citibank, ICL en Otis liften.
Doelstelling voor het komende jaar ligt vooral bij het in de lucht brengen van de systemen die het afgelopen jaar zijn verkocht. Verder gaat het bedrijf investeren in de ondersteuning van de consultancy- en implementatiebedrijven. De adviesmarkt rond Siebel-software, bevolkt door Price Waterhouse Coopers, Andersen Consulting, Cambridge en Deloitte & Touche, bedraagt zo’n half miljard dollar. RV