Als een kwart van de passanten een toekomstige collega blijkt te zijn, is Jean-Paul Wagemakers van G&D Software een tevreden mens. De Cap Gemini-dochter richtte tijdens het Rotterdamse filmfestival in de grootste bioscoop van de stad een ‘studio’ in, waar het in contact wilde komen met potentiële werknemers.
Van de mensen die afgelopen week in Rotterdam ‘op auditie’ gingen, verdient volgens Wagemakers grofweg eenderde het predikaat passend. Deze bezoekers voldoen op het eerste gezicht aan de opleidings- en ervaringseisen en lijken ook qua mentaliteit te passen bij G&D. Dat is voor het bedrijf een zeer belangrijk selectiecriterium, aldus Wagemakers, bij G&D Software verantwoordelijk voor het werven van nieuwe mensen.
Wagemakers en collega’s zagen tijdens het festival ruim driehonderd mensen in hun studio langskomen. "We wilden op een laagdrempelige manier in contact komen met mensen die geïnteresseerd zijn in een baan bij G&D." De studio in het filmcomplex was in de ogen van het bedrijf daartoe een uitstekende locatie. "We kunnen kennismaken met mensen, maar hen ook informeren over wie we zijn." De onderneming had sinds half januari via advertenties in bladen en een radiospot, kond gedaan van zijn initiatief. Verder bevatte de programmakrant van het festival een paginagrote G&D-aankondiging. Het bedrijf is een van de vijf hoofdsponsors van editie 1999 van het festival. Toevalligerwijs werden in het kader van het festival ook films vertoond in Groningen, waar G&D ook een kantoor heeft.
Omslag
Het idee dat G&D en de filmwereld veel van elkaar weg hebben, is de laatste jaren langzaam gegroeid, aldus Wagemakers. "Wij willen zelf de regie voeren over informatiesystemen van onze klant." IT-regisseurs dus, die zorgen voor de gang van zaken op de ‘set’. "We smeden scenario (proces) en acteurs (medewerkers) samen tot een vlekkeloze performance." De campagne werd verder ontwikkeld in samenspraak met een reclamebureau. Slogans als ‘Regisseer je eigen carrière’ en ‘Bij G&D is een hoofdrol voor je weggelegd’, appelleren verder aan de filmwereld.
G&D ontwikkelt zich van de pure detacheerder die het begin jaren negentig was, tot een bedrijf dat uit is op het beheer van informatiesystemen, en dat liefst in een langdurige relatie. Momenteel ligt de verhouding tussen de inkomsten uit detachering en uitbesteding op respectievelijk zeventig/dertig. Over twee jaar moet deze zijn omgeslagen naar veertig/zestig. Het bedrijf boekt een jaaromzet van zeventig miljoen gulden van bedrijven als ABN Amro, Martinair, Interpay, IBM, Paktank, V&D en Otra en instellingen als de Informatiseringsbank en de gemeente Rotterdam.
Groot verloop
Bij G&D werken momenteel ongeveer vierhonderd mensen. Het afgelopen jaar groeide het personeelsbestand niet, volgens Wagemakers vooral door een groot verloop van 15 procent. Veel werknemers zagen hun kans schoon om voor zichzelf te beginnen of in dienst te treden bij een IT-gebruiker. Het aantal werknemers bij G&D moet omhoog naar 475. Het bedrijf heeft behoefte aan mensen uit zo ongeveer alle IT-disciplines: programmeurs, ontwerpers, ontwikkelaars en adviseurs.
Wagemakers is ervan overtuigd dat G&D deze mensen zal weten aan te trekken. "De arbeidsmarkt is toch in beweging, merk ik aan de reacties." G&D is volgens hem aantrekkelijk als werkgever, vanwege het goede carrièreperspectief. "We zijn niet afhankelijk van het jaar 2000 of de euro, daar hebben we bewust niet op gemikt." Bovendien ziet hij dat veel IT-bedrijven de afgelopen jaren stormachtig zijn gegroeid. "Na twee of drie jaar vragen mensen zich dan toch af wat hun bedrijf hen verder te bieden heeft."
Die overwegende IT-ers ontvangt G&D met open armen. Dat het regisseren van de eigen carrière bij het bedrijf geen loze kreet is, bewijst volgens Wagemakers het feit dat vijftien personeelsmanagers full-time toezien op de loopbaanontwikkeling van de werknemers. "Zon personeelsmanager is een soort persoonlijke coach. We proberen er voor te zorgen dat iedere werknemer in zijn carrière kan blijven groeien. Bij ons kan niemand tien jaar programmeur zijn." Net zo contentieus is het bedrijf bij het formeren van teams voor een bepaalde opdracht. "In bedrijven die werken met een fieldmanager kan het gebeuren dat de klant voorrang krijgt op de medewerker. Bij ons zal dat niet voorkomen." Een technische ontwerper zal zo na een aantal klussen aangewezen worden als functioneel ontwerper.