De reorganisatie van Sybase leidt in Nederland niet tot ontslagen. Wereldwijd vielen vierhonderd ontslagen. Eind vorig jaar koos het bedrijf voor een strategie die vooral is gericht op het terugwinnen van omzet. Sybase heeft nu een structuur van vier divisies, gericht op: Internet, datapakhuizen, mobiele toepassingen en totaaloplossingen.
Het zijn roerige tijden bij Sybase. Het bedrijf was ooit de op één na grootste databaseleverancier. In 1995 telde deze leverancier nog zesduizend werknemers, een aantal dat inmiddels is geslonken tot vierduizend. Maar Sybase verloor de concurrentieslag met Oracle en Microsoft. Dat leidde in 1997 tot een verlies van honderd miljoen gulden. Zeshonderd werknemers werden ontslagen. Na die ingreep boekte het bedrijf vorig jaar weliswaar een minieme winst, maar de omzet daalde met 10 procent.
Opsplitsing
Om de omzet op te vijzelen splitste Sybase eind vorig jaar onder leiding van Colin Tenwick de activiteiten op in vier divisies. Tenwick heeft de taak met de nieuwe strategie de omzet weer op te vijzelen. In de vijf jaar dat hij bij Sybase werkt, was hij verantwoordelijk voor de reorganisatie van de Europese tak. Daarvoor was hij onder andere werkzaam bij databaseleverancier ASK/Ingres. Hij verklaart de oorzaken voor het verval van Sybase als volgt: "Net als veel andere high-tech bedrijven hebben we de fout gemaakt dat we te lang volgens hetzelfde ‘business-model’ zijn blijven werken. Bij een inventarisatie medio 1998 bleken we 165 verschillende producten te hebben."
Tenwick wil de hoeveelheid producten verminderen, maar hij kan geen concreet aantal noemen. "Het aantal moet beslist omlaag, want sommige producten zijn aan het eind van hun Latijn. Je kunt ze wel blijven ondersteunen, maar dat kost teveel geld. Bovendien leidt het grote aantal producten tot verwarring bij klanten."
Wildgroei
De vier nieuwe divisies krijgen een eigen operationele structuur en verantwoordelijkheid. Elke divisie krijgt een ‘studio’ voor het ontwikkelen van producten. Tenwick: "De afgelopen jaren was er een wildgroei ontstaan die heeft geleid tot de 165 verschillende producten. Deze producten verdelen we over de divisie, die bepaalt welke producten het loodje gaan leggen. Op die manier kunnen we elke divisie afrekenen op zijn resultaat."
Sybase kampt met het vooroordeel dat het alleen maar een databaseleverancier is. "Dat vormt al jaren nog maar een derde deel van onze omzet. Het grootste deel komt uit onze producten voor middleware," stelt Tenwick. In het verleden maakte Sybase het ook nogal bont door producten aan te kondigen (System 10) die nooit op de markt verschenen. Tenwick moet dat beamen: "Dat was inderdaad een foute marketingstunt. Het had ook te maken met de enorm snelle groei van de software-industrie waarbij je wel eens producten op de markt bracht die daar niet rijp voor waren. Zo’n fout zullen we niet meer maken."
Hoewel Sybase vooral denkt te groeien door de slagvaardigheid van de divisies, is Tenwick ook van plan bedrijven over te nemen. "Ik zie vooral kansen in de markt van datapakhuizen. Daar mislukt nog steeds het gros van de projecten. In de loop van deze maand willen wij een bedrijf overnemen dat onze positie in die markt versterkt."
Centraal
Naast de strategie van de vier divisie kiest Sybase voor een centrale aanpak bij het ontwikkelen van software. Hiervoor komt er een centraal Europees software centrum in Engeland. Bij de Nederlandse vestiging van Sybase werken 150 mensen, van wie vijftig in het call center. Directeur Louis Engbersen voorziet voor dit jaar een groei van het aantal werknemers naar 200.