‘Elektronische handel houdt IT in hoogconjunctuur’. Met deze tekst opende Computable op 15 januari het Achtergrond- & Opiniekatern. Alhoewel het punt dat wordt gemaakt terecht is, is het wat te eenzijdig om te veronderstellen dat uitsluitend elektronische handel zorgt voor de IT-hoogconjunctuur.
Vanuit verschillende invalshoeken werd er op gewezen dat de consument de aanbieder gaat dicteren hoe IT gebruikt wordt. ‘De klanten zullen eisen dat de bedrijven waarmee ze zaken doen hun draagbare communicatieapparaatjes benutten. En dat is de stuwende kracht voor de revolutie van de elektronische handel: winkelen, reizen, financiële dienstverlening.’
Alhoewel het punt dat wordt gemaakt terecht is, is het wat te eenzijdig om te veronderstellen dat uitsluitend elektronische handel zorgt voor de IT-hoogconjunctuur. In veel meer generieke termen zal de algehele trend van toenemende digitalisering zowel binnen bedrijven als daarbuiten leiden tot een blijvende en groeiende vraag naar ICT.
Vanaf de bron tot aan het eindpunt wordt in toenemende mate gewerkt aan digitalisering in het bedrijf (onder andere documentinformatiesystemen, werkstroom, intranet) om de lopende werkprocessen anders in te richten en daarmee efficiënter te opereren. Door de lijn van digitalisering door te trekken naar de eindgebruiker buiten het bedrijf (de klant) worden deze elektronische werkprocessen verder uitgenut. Denk hierbij inderdaad aan de elektronische handel, maar ook aan de toenemende opwaardering van de interne kantoorinnovatie en de daarbij behorende automatisering om tegemoet te komen aan telewerken of wisselwerkplekken. Andere voorbeelden zijn huisartsen die online de statussen van onderzoeken opvragen bij het ziekenhuis, het opzetten van regionale netwerken in bepaalde sectoren, een particulier die zijn meterstand via Internet doorgeeft of zijn belastingaangifte doet, enzovoort.
Kortom, een veelvoud aan situaties die roepen om het toenemend gebruik van ICT-middelen.
De vraag is nu waar we zelf in dit brede proces van digitalisering staan ten opzichte van onze doelgroep en de concurrentie (nationaal en eventueel internationaal) en hoeveel tijd, geld, en inspanning van de organisatie het vergt om op het gewenste niveau te komen. Mooie vragen die in de waan van de dag waarschijnlijk ondersneeuwen.
Jan-Gerard de Groot, partner van Network Computing Partners, Baarn