De platenindustrie start samen met IBM een experiment in elektronische levering van muziek via Internet.
IBM begint in San Diego deze proef onder de naam Madison Project, waarbij surfers binnen zes minuten na bestelling de digitale versie van een nieuwe CD binnen kunnen krijgen. IBM investeert 20 miljoen dollar in dit project. Het bedrijf wil tevens een standaard ontwikkelen, die voorlopig Secure Digital Music Intitiative, Sdmi, heet. De bedoeling is ruim voor de volgende kerst klaar te zijn.
Aan het experiment werken de volgende platenmaatschappijen mee: Universal, Sony, Warner, EMI en Bertelsmann, die samen 80 procent van de muziekmarkt beheersen. De bedoeling is dat er ook met British Telecom en met Deutsche Telekom, beiden in hun thuisland de grootste aanbieders, experimenten worden opgezet voor e-handel in muziek.
Zorgen
Sinds de komst van MP3, het compacte muziekformaat dat kopiëren en verzenden via het net met behoud van kwaliteit mogelijk maakt, heeft de muziekindustrie zich toenemende zorgen gemaakt. Ook diverse artiesten zijn met hun eigen webwinkels begonnen, hoewel sommigen daarover grote ruzie met hun platenbazen riskeren. Vorige week startte rapper Chick D daarmee en zette zijn nieuwe album op public- enemy.com, in MP4, de jongste formaat voor geluidsbestanden. De Beastie Band bijvoorbeeld moest hun muziek weer van hun site halen na dreigementen van hun platenmaatschappij Capitol, een onderdeel van EMI. AG