Een eventuele economische terugslag heeft geen invloed op de groei van de carrièresites op Internet. Dit zegt Jeff Taylor, oprichter en huidig directeur van The Monster Board, naar eigen zeggen de grootste site voor virtueel werven en solliciteren. “Juist in mindere tijden is de efficiëntie van Internet een groot voordeel.”
De Amerikaan Taylor kwam onlangs naar Amsterdam om het eenjarig bestaan van Monster Board Nederland luister bij te zetten. Taylor wordt wel gezien als de bedenker van solliciteren op Internet. Dat is waarschijnlijk teveel eer, maar hij startte in 1994 wel als een van de eersten een carrièresite op Internet. "De economische recessie lag net achter ons. Ik dacht dat het aantal personeelsadvertenties zou toenemen nu er betere tijden aanbraken en dat de kranten hiervoor onvoldoende mogelijkheid boden. Op dat moment bestonden er ongeveer vierhonderd commerciële websites, maar van artikelen uit tijdschriften op het wereldwijde web was bijvoorbeeld nog geen sprake." Toen een van de klanten Taylors plannen onder ogen kreeg, sprak deze over een 'monstrous idea'. Deze uitdrukking vormde de inspiratie voor de naam van de website.
"We begonnen met dertig bedrijven en tweehonderd vacatures. Wekelijks bezochten 1500 werkzoekenden onze pagina's", aldus Taylor. Nu, bijna vijf jaar later, bezoeken maandelijks meer dan vijf miljoen mensen de website en bevat de databank meer dan één miljoen curricula vitae en vijftienduizend vacatures."
Jobhoppen
De Amerikaan ziet voorlopig nog geen einde komen aan de groei. Vanwege de globalisering van de arbeidsmarkt heeft solliciteren via Internet volgens hem een grote toekomst. Ook een trend op de arbeidsmarkt als `jobhoppen' past in het straatje van de carrièresites. Taylor legt uit dat de traditionele manier van solliciteren middels een brief en curriculum vitae op papier niet in staat is in te spelen op deze ontwikkeling. De werkgever die een brief ontvangt, legt deze in een archief en is vervolgens het contact met de kandidaat kwijt als die van baan wisselt. De sollicitant is niet in staat zijn cv bij te werken. Op Internet is een curriculum altijd aanwezig en bereikbaar voor geïnteresseerde werkgevers. Bovendien kunnen de kandidaten hun persoonlijke geschiedenis onmiddellijk aanpassen.
Recessie
De huidige krapte op de arbeidsmarkt bezorgt intermediairs gouden tijden. Ook de carrièresites plukken de vruchten van het geld dat wanhopige bedrijven willen uitgeven om genoeg geschikte kandidaten binnen te halen. Ze zijn bereid te adverteren in kranten, tijdschriften, vakbladen en op Internet.
Als deze situatie verandert door bijvoorbeeld een economische recessie, zal het gedrag van de adverteerders ook wijzigen. Taylor maakt zich geenszins druk over eventuele economische crises en sombere voorspellingen. Het solliciteren via Internet zal volgens hem allerminst afnemen in mindere tijden. "Ook als de economie inzakt, blijven werkgevers rekruteren. Weliswaar in mindere mate, maar ze zullen nog steeds mensen aannemen. Het zal echter wel zuiniger moeten. En dan blijkt dat werven via Internet veel goedkoper is. De kosten voor adverteren via Internet bedragen ongeveer een achtste van het bedrag dat ze kwijt zijn aan traditionele media. Dus zullen werkgevers kiezen voor Internet als rekruteringsmedium", meent Taylor. "We merken nu bijvoorbeeld al geen teruggang in vakanties. Terwijl wervingsactiviteiten tamelijk seizoensgebonden zijn."
Leidende positie
The Monster Board streeft naar een leidende positie op de zeven lokale markt waarop het bedrijf actief is. Dus ook op de Nederlandse. Taylor is ervan overtuigd dat zijn Nederlandse werknemers dit kunnen bereiken, zelfs sneller dan The Monster Board het in Amerika voor elkaar kreeg. "Ze kunnen gebruikmaken van onze kennis en ervaring al is de situatie in Europa en het gebruik van Internet in dit continent minder dan in de Verenigde Staten.
"We kopiëren onze Amerikaanse formule dan ook niet in Europa. We houden rekening met de cultuurverschillen. Daarom werken we met een aparte Nederlandse afdeling die de stijl van dit land aanvoelt. Maar ik vind de voorspellingen over de doorbraak van Internet in Europa over het algemeen conservatief. Analisten hebben de groei van Internet altijd te laag ingeschat."
The Monster Board Nederland is in het eerste jaar gegroeid. Inmiddels maken duizend bedrijven gebruik van de website, die ongeveer achtduizend curricula vitae bevat.