In Amerika is elektronisch winkelen nu gemeengoed. Boodschappen doen of het bestellen van een vliegticket via een klik op de muis is voor veel Amerikanen ingeburgerd. Landen in Europa zijn daarvoor volgens Ken Lyon, IT-directeur van UPS World Wide Logistics, echter te klein. Daardoor blijft elektronische handel in Europa voorlopig beperkt tot zakelijke transacties, de zogenoemde ‘business-to-business’, een markt waarop UPS zich thuisvoelt.
Voor de particulier in Nederland heeft het niet zo veel zin om via Internet te winkelen, want de bijkomende kosten zijn relatief hoog. Bovendien zijn veel Internet-winkels gevestigd in Amerika, waardoor de transportkosten het prijsvoordeel helemaal teniet doen", stelt Lyon.
Hij vindt dat de Europese overheden met duidelijke procedures moeten komen, zodat transacties betrouwbaar worden. Lyon is lovend over de samenwerking met de Nederlandse douane. "In andere landen stuiten we vaak op een starre houding van douanes. Maar de Nederlandse douane stelt zich vriendelijk op, zodat internationale transporten via Nederland soepel verlopen."
Nieuw denken
In het beheer van de logistieke keten speelt het web ook een belangrijke rol. "Als een fabrikant bijvoorbeeld een fabriek heeft in Mexico, dan kan hij zich afvragen waarom ooit die keus is gemaakt. Hij kan bijvoorbeeld via het web waar bepaalde toeleveranciers zijn gevestigd en zodoende vaststellen of het niet goedkoper is om de fabriek te verplaatsen naar Maleisië. Dankzij supply chain management kan een fabrikant snel een analyse maken of het voordeliger is de productie naar een ander land te verplaatsen. Vroeger waren de logistieke problemen vaak niet te overzien, maar dankzij de controle over de totale logistieke keten zijn deze mogelijkheden er nu wel."
Gevraagd naar voorbeelden van grote bedrijven die dergelijke beslissingen hebben genomen moet Lyon het antwoord schuldig blijven. "We hebben een groot computerbedrijf als klant, dat dankzij het verplaatsen van de productie naar andere landen de levertijd wist terug te brengen van twaalf naar vier dagen."
Microsoft en een aantal partners maken gebruik van de kennis van UPS World Wide Logistics. "Diverse oem-leveranciers van Microsoft werken met ons. Het gaat hierbij onder andere om toeleveranciers die hun productiestroom nauwlettend in de gaten willen houden. Wij bouwen speciale mechanismen in die waarschuwen als er pieken in de vraag optreden, zodat men tijdig maatregelen kan nemen."
Koerier
Het moederbedrijf van UPS World Wide Logistics, United Parcel Service (UPS), is vooral bekend als koerier van pakjes over de hele wereld. Dit bedrijf, opgericht in 1907, is actief in meer dan tweehonderd landen en heeft een omzet van ongeveer 23 miljard dollar. In het begin van de jaren negentig veroorzaakte de opkomst van just-in-time-productietechnieken grote veranderingen in de logistieke branche. Werken volgens de jit-methode heeft onder andere als voordeel dat producerende bedrijven minder voorraad nodig hebben, zodat de kosten aanzienlijk kunnen dalen. Om just-in-time te kunnen produceren is het nodig de totale logistieke keten optimaal te beheren. En dat vereist nieuwe technieken.
"Veel klanten van UPS die over wilden gaan op die nieuwe productiewijze kregen behoefte aan technieken die verder gaan dan de traditionele transport- en distributietaken. Om aan die vraag te voldoen werd UPS World Wide Logistics in 1993 opgericht", zegt Lyon. Inmiddels heeft dit dochterbedrijf van UPS twintig distributiecentra in Europa (onder andere in Best en Roermond) en bedraagt de omzet ongeveer 600 miljoen dollar.
Wildwater varen
Hoewel het web veel nieuwe mogelijkheden biedt vindt Lyon dat bedrijven vaak verkeerd te werk gaan. "Het web is een nieuw medium en je moet die ook gebruiken. Je ziet maar al te vaak dat een bedrijf de traditionele manier van werken niet verandert. Ze zetten bijvoorbeeld een catalogus op hun homepage en laten de vestigingen via het web met elkaar communiceren."
Als voorbeeld van een bedrijf dat het web wel goed gebruikt noemt hij de Amerikaanse vestiging van Cisco. Dat hanteert echter een aanpak die in Nederland verboden is door de privacy-wetgeving. "Cisco heeft problemen om nieuwe mensen te vinden. Zij kijken nu op websites van de concurrenten op zoek naar mensen met een interessant curriculum. Als die bijvoorbeeld als hobby heeft wildwatervaren dan laten ze hem opbellen door iemand van Cisco met dezelfde hobby. Die polst hem dan voor een weekeindje wildwater varen op kosten van Cisco. Het zal duidelijk zijn dat tijdens zo’n weekend het aantrekkelijke van het werken bij Cisco ook aan de orde komt."