"Begin nu met de elektronische snelweg, anders mist u de aansluiting", stelde Vincent Everts van Mediaplaza op het Jaarcongres van de werkgeversorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN). De komende periode staat al helemaal vast. "Doe eerst ervaring op met een eigen homepage, begin in het tweede jaar met tracking en tracing. In het derde jaar brengt u offertes online uit." De transporteurs zien echter meer in uitbreiding van het echte snelwegennet.
Everts zal moeten woekeren met zijn enthousiasme over de vele mogelijkheden van Internet, wil hij de transportwereld aan zijn voeten krijgen. Van de vervoersbedrijven die lid zijn van TLN geeft 10 procent op te werken met de ‘elektronische snelweg’. Niet meer dan ééntiende doet er naar eigen zeggen wekelijks iets mee. Slechts 28 procent van de achthonderd bedrijven die TLN ondervroeg (bijna tien procent van het ledenbestand) beschikt over een Internet-aansluiting. 27 Procent daarvan geeft op voorhand al aan Internet niet te gaan gebruiken.
Bekeerling
Vervoerder Bert Ooms is een van de vroege bekeerlingen. Hij heeft zijn omzet vergroot, dankzij Internet. "Twintig offerte-aanvragen heb ik er toch gauw aan overgehouden. Niet dat dat allemaal even effectief is: wie vraagt een Noord-Hollandse vervoerder nu om een prijs voor een verhuizing van Brabant naar Limburg?"
Behalve meer omzet betekent Internet voor Ooms ook meer werk. De vervoerder gebruikt Internet sinds kort ook voor tracking en tracing – het volgen van zendingen in de transportketen. "Met 35 auto’s zijn we te klein om daarvoor zelf een systeem op te zetten. Maar via een snelkoppeling met het systeem van de pakketvervoerder waarvoor we werken, beschikken we nu toch over de mogelijkheden."
Ooms deed wat meer mensen zouden moeten doen, aldus de experts: wijs een computer-enthousiasteling in het bedrijf aan om de mogelijkheden van IT te onderzoeken en binnen het bedrijf te ontwikkelen. Te vaak willen ondernemers IT-ontwikkelingen in eigen hand houden, maar doen tegelijkertijd uit schroom en tijdgebrek niets, zo bleek uit de ervaringen van transporteurs.
Plezier
"Als u vandaag begint, heeft u er ontzettend veel plezier van. Doet u dat niet, dan krijgt u daar veel last mee", haakte Everts in. Hij gaf met enkele voorbeelden aan hoe Internet-gebruik direct al de kosten van een bedrijf omlaag kan brengen, een zeer heikel thema in de sector. "Laat een stagiaire al het fax- en telefoonverkeer in uw bedrijf in kaart brengen. U zult versteld staan. Uw beste mensen zijn momenteel bezig informatie te geven over domme dingen." Direct gewin levert het gebruik van e-mail in plaats van de fax op. "Berichten via e-mail zijn veel goedkoper. Bouw het langzaam op", adviseert Everts. "Geef uw mensen Internet, laat ze ervaring opdoen. Voor duizend gulden per jaar heeft u een homepage." Na het geven van informatie over het bedrijf zouden langzaamaan ook prijsopgaven via Internet kunnen plaatsvinden. "Doe het rustig, maar begin vandaag."
Belemmeringen zijn er amper. Naar verluidt beschikt een kwart van de bedrijven over een lan. "Het aansluiten van Internet op een lan kostte tot voor kort honderdduizend gulden. "Nu zijn er voor vijf- tot tienduizend gulden kleine kastjes op de markt die zo’n koppeling kunnen maken, inclusief mailserver en firewall."
Steuntje
Mogelijk dat het Giga-project van de ministeries van Verkeer en Waterstaat en Economische Zaken de bedrijven het steuntje in de rug kan geven dat ze nodig hebben. Verkeersminister T. Netelenbos maakte bekend dat voor dat project 130 miljoen gulden beschikbaar komt. Het project moet volgens de minister de invoering van Internet versnellen. "Transport is een internationale wereld en niet aan grenzen gebonden. Niet meegroeien met de mogelijkheden is een achteruitgang." Transport vindt bovendien volgens de minister steeds vaker plaats op andere dan de gebruikelijke, fysieke, manieren. "Ook dat moeten wij leveren", aldus Netelenbos.
Lang niet iedereen op het Jaarcongres was overtuigd dat het roer om moet. Allemaal mooi en wel, maar "er bestaan nog steeds geen virtuele vrachtwagens", aldus een transporteur. "En met die vrachtwagens moeten we uitkijken dat we niet in een verkeersinfarct terechtkomen." Geld in ‘harde’ infrastructuur – asfalt – heeft voor de transporteurs nog steeds een hogere prioriteit dan investeringen in ‘zachte’ infrastructuur als de elektronische snelweg.
Boetes
Werkgeversvoorzitter ir. K. Noordzij maakte van de gelegenheid gebruik om zijn onrust te laten blijken over een recente discussie in de Tweede Kamer. "De kamer vond dat er boetes moeten komen voor half lege vrachtwagens. Maar wees gerust, wij als transporteurs doen er zelf al alles aan om die wagens zo vol mogelijk te krijgen." TLN gaat in het voorjaar met een voorlichtingscampagne over de mogelijkheden van IT het land in, zo maakte Noordzij bekend.
TLN wil ook een rol spelen – in overleg met IT-leveranciers en overheden – in de ontwikkeling van nieuwe producten en technische standaarden. "Nu is er nog amper uitwisseling. Iemand die software van het ene merk heeft gekocht, weet niet of hij daar ook software van een ander merk aan kan koppelen", aldus Noordzij. "Een transporteur weet ook niet of het bedrijf waarmee hij vandaag werkt morgen nog bestaat."