"Massa’s applicaties draaien nog op basis van Oracle Forms 3.0 en die kunnen in principe een millenniumprobleem hebben." Harco de Jager van Vertis uit Veendam verwacht komend jaar drukke tijden, zelfs een toeloop van klanten die hun systemen aangepast willen hebben.
De tijd gaat dringen. De meeste klanten weten dat ze met een probleem kampen en hebben plannen voor nieuwbouw of voor een erp-implementatie. Dat wil echter niet zeggen dat alles op tijd draait. Medio volgend jaar zullen veel gebruikers in paniek raken omdat planningen niet gehaald worden." Volgens De Jager zijn er op dat moment geen andere alternatieven dan het aanpassen van bestaande systemen. "De capaciteit voor erp-implementaties en maatwerk is beperkt. Bovendien is de organisatorische impact aanzienlijk en deze moet begeleid worden. Aanpassing van bestaande systemen kost veel minder tijd, inspanning en dus geld."
Oracle specialisatie
In het begin van de jaren negentig ontstond Vertis als gevolg van een joint venture tussen de automatiseringsafdelingen van het chemieconcern Akzo en het zetmeelbedrijf Avebe. Het bedrijf draait inmiddels als onafhankelijke automatiseerder en telt driehonderd medewerkers. Het bedrijf is als advies- en softwarehuis gespecialiseerd in Oracle-technologie voor toepassingen in hoofdzakelijk de farmacie en de voedingsmiddelenindustrie.
De Jager en zijn collega’s Jacob Spoelstra en Irene Heinink menen dat de hulpmiddelen die Vertis heeft ontwikkeld voor millennium-aanpassing verder gaan dan die van concurrenten. "Veel tools op de markt spuwen lijsten uit met zaken die vervolgens handmatig moeten worden nagekeken. Wij gaan daar een behoorlijk stuk verder in. Behalve de niet-standaardaanpassingen gaat 95 procent automatisch." In de loop der jaren is de tool, na al bijna honderd keer toegepast te zijn, uitgegroeid tot intern standaardinstrument. Voor elke ontwikkelomgeving van Oracle heeft Vertis één of meer hulpmiddelen in de kast liggen.
Uiterlijke vorm
Het millenniumbestendig maken van applicaties verandert niets aan de uiterlijke vorm van een systeem. Mede daarom kan het snel ingevoerd worden. Na afloop van deze fase kunnen klanten nadenken over investeringen op lange termijn investeringen, ofwel over de fundamentele verbeteringen aan infrastructuur en applicaties. Bijvoorbeeld migratie naar Forms 4.5 of naar een compleet nieuw standaard of maatwerksysteem.
De Jager wijst erop dat de testfase cruciaal is en niet onderschat moet worden. "De oude en aangepaste applicatie moeten exact hetzelfde gedrag vertonen. De verantwoordelijkheid voor het testen leggen we daarom bij voorkeur bij de klant neer. Die heeft de functionele kennis over het systeem in huis. In het korte tijdsbestek dat we voor dit soort klussen hebben, kunnen we alleen naar de technische aspecten kijken. Wij faciliteren het testproces alleen."
projecten trekken
Vertis legt zich niet alleen toe op het technische gedeelte van de millenniumproblematiek. Het bedrijf begeleidt ook projecten bij klanten. "De prioriteit van jaar 2000-projecten ligt bij klanten vaak niet zo hoog. Iemand krijgt de verantwoordelijkheid ervan in zijn schoenen geschoven." Projecten kunnen in zo’n situatie door mensen van Vertis ‘getrokken’ worden. Voor de administratie en het projectmanagement heeft het bedrijf een hulpmiddel ontwikkeld, die de millenniumstatus van verschillende IT-onderdelen weergeeft en die ook te gebruiken is voor rapportages.