Softwareleverancier Software AG introduceert Bolero, een ontwikkelomgeving die volledig gebaseerd is op Java. Bolero is vooral bedoeld voor het bouwen van robuuste applicaties voor elektronische commercie. De Duitse ontwikkelaar wil in de loop van volgend jaar naar de beurs.
De succes van Bolero, dat bedoeld is voor het bouwen van ‘Internet Based Business’-applicaties, is bepalend of de voorgenomen beursgang daadwerkelijk plaatsvindt. Deze applicaties ondersteunen Internet- en webtechnologie en zijn eenvoudig te integreren met bestaande applicaties en erp-pakketten. Als platform voor Bolero is gekozen voor Java Virtual Machine; dit garandeert maximale cross-platform portabiliteit en schaalbaarheid.
Grootste inspanning
"Het ontwikkelen van Bolero is de grootste inspanning van Software AG van de laatste tien jaar", stelt Helmut Wilke, die sinds anderhalf jaar deel uitmaakt van de driehoofdige leiding van het Duitse softwarebedrijf. "De afgelopen twee jaar heeft een groep van vijftig mensen eraan gewerkt. Daarmee is het een van de grootste Java-projecten. Met Bolero richten we ons vooral op de markt van e-commerce. De grootste uitdaging bij elektronisch zaken doen is nieuwe applicaties te integreren met systemen die bedrijven al hebben. Bedacht moet worden dat het bij e-commerce in negen van de tien gevallen gaat om ‘business-to-business’. Al die publiciteit die de elektronische boekhandel Amazon.com krijgt is wel aardig, maar de praktijk zal zijn dat het vooral aantrekkelijk is voor transacties tussen bedrijven."
Nieuwe koers
De afgelopen jaren was er voor Software AG weinig reden voor vreugdedansen. De Duitse softwareleverancier hield te lang vast aan bedrijfseigen technieken uit het mainframe-tijdperk. Daardoor leed het concern jarenlang forse verliezen. Vorig jaar was er een opmerkelijke koerswijziging.
Het topmanagement werd volledig vervangen en het bedrijf koos voor moderne technologieën. Wilke is verantwoordelijk voor de verkoop en marketing. Over de noodzaak van nieuw management wil hij niet veel kwijt. "Het vorige managementteam zat 28 jaar op hun post en dat is uitzonderlijk lang voor de softwarebranche", stelt hij.
De wijziging in productstrategie is opvallend. Zo breidde Software AG in samenwerking met Microsoft de middleware productlijn ‘Entire’ uit met de de facto standaard van Microsoft Dcom (Distributed Object Model). Door die uitbreiding is integratie mogelijk van Windows-servers en clients met Unix en mainframe-omgevingen. De omzet van de middleware-producten bedroeg in 1997 ongeveer 15 procent. Het gros van de omzet (70 procent) komt van het databasebeheerssysteem Adabas en de applicatie-ontwikkeltools Natural.
Beursgang
De concurrentie in de markt van middleware is hevig, zo beaamt Wilke. "IDC voorspelt dat de markt van middleware de komende jaren met gemiddeld 20 procent groeit. Wij hebben onze omzet in dat segment van de markt vorig jaar verdubbeld. Dat is vooral te danken aan onze ervaring met mainframes. Grote bedrijven hebben veel bestaande applicaties die ze via middleware willen koppelen aan nieuwe omgevingen. Dat vind ik de grote uitdaging van de toekomst, het integreren van de diverse technieken."
Over de beursgang houdt Wilke een slag om de arm. "Wij zijn wel van plan om volgend jaar naar de beurs te gaan, maar het beursklimaat moet er wel geschikt voor zijn. Onze planning is er nu op gericht om in maart de definitieve stap te maken."