Moret Ernst & Young gaat op Internet een hulpmiddel aanbieden voor het selecteren van erp-pakketten: Ernie Software Selection Advisor (Essa). Het vakblad IT logistiek bekritiseerde in het decembernummer dit initiatief van de adviesorganisatie. Moret ziet pakketselectie als een lucratieve commerciële business en maakt het met dit initiatief wel erg bont, meent het vakblad. Zeker voor het mkb, waarvoor het hulpmiddel specifiek toepasbaar is gemaakt.
Softwareproducenten leveren zelf informatie die in Essa opgenomen wordt omtrent de functionaliteit van hun pakket. Klanten kunnen voor tienduizend gulden een abonnement nemen op de Essa-diensten van de site, die is uitgerust met agenten-technologie. Naast kritiek ontvangt het initiatief ook positieve reacties.
Commercieel verhandelen
Erp-leverancier QAD heeft de indruk werk te verrichten voor adviesorganisaties. "IPL-TNO bijvoorbeeld, vraagt vierduizend gulden aan softwareleveranciers voor deelname aan een pakketevaluatie. Wij leveren de informatie gratis en IPL-TNO verhandelt dit vervolgens commercieel", zegt Hans van Houwelingen van QAD. In principe moedigt QAD het initiatief van Moret aan. Van Houwelingen vindt het niet erg dat iemand geld verdient aan het op Internet zetten van nuttige informatie. "Het bedrag is echter buitensporig. Wij hoorden er pas van na onze deelname." QAD zou graag een website zien die voor iedereen vrij toegankelijk is. "Met de branche hebben we weleens gesproken over een onafhankelijk initiatief, maar dat is nooit van de grond gekomen", aldus Van Houwelingen.
Eigen sausje
Adviesorganisaties als het eerder genoemde IPL-TNO, maar ook Coopers, in samenwerking met Logiplan, en Berenschot bieden diverse diensten aan, allemaal met een eigen sausje. "Ondertussen zijn leveranciers gedwongen overal aan mee te doen." Van Houwelingen geeft aan dat QAD zich niet terugtrekt uit het initiatief van Moret. De adviesorganisatie gebruikt de tool zelf ook voor intern gebruik, als klanten een erp-pakket willen selecteren. Want sta je er niet in, dan wordt je ook niet geselecteerd.
Volgens Dennis van den Bos, directeur van CSC Kobra, hanteren mkb-ers meestal geen pakketevaluaties voor een erp-selectie. "Bedrijven met honderd à tweehonderd werknemers nodigen vaak een aantal leveranciers uit of beslissen op basis van referenties", meent Van den Bos, die met CSC Kobra veel ervaring heeft met erp in dit marktsegment. Hij kent het initiatief van Moret niet, maar noemt het bedrag van tienduizend gulden erg hoog: "Daar kun je een complete pakketselectie op maat door consultants voor laten uitvoeren."
Doorzichtig
Erp-leverancier Baan doet niet mee: "Wij genereren onze leads op een andere manier." Vreemd genoeg meldt Moret dat Baan wel degelijk participeert. SAP en Peoplesoft zeggen in een reactie enthousiast te zijn over het initiatief. "Het maakt de markt doorzichtig", aldus SAP. Peoplesoft ziet een efficiency-voordeel: "Gegevens hoeven slechts éénmalig ingevoerd te worden, in plaats van standaard vragenlijsten van klanten telkens opnieuw in te moeten voeren."
Roy Leenders van Moret zegt in een reactie dat de prijs van het abonnement nog niet definitief vaststaat. "Klanten krijgen daar tevens twee dagen advies bij van een professionele consultant. Begeleiding bij het hele selectietraject is vooral voor mkb-ers nuttig." Verbaasd over de ophef die er rond Essa ontstaan is, ontlokt Leenders de uitspraak: "Dit is voor ons ook maar een probeersel. Wij willen er achter komen of de markt wel zit te wachten op deze vorm van dienstverlening via Internet."