Internetaanbieder At Home zal de personeelscampagne volledig via het wereldwijde web voeren. De joint venture, bestaande uit At Home Amerika en kabelbedrijven Castel en Palet, heeft voor eind 1999 honderd nieuwe werknemers nodig. Om dit aantal te bereiken, heeft de onderneming een agressieve wervingsstrategie uitgestippeld.
Sebastiaan Moesman van het online advertentiebureau Ad Value, concludeert dat Internet rijp is als advertentiemedium. Zijn bedrijf start deze week met campagnes op Internet, ook voor At Home. "Wij plaatsen een aantal banners en buttons op reguliere pagina’s, die de mensen moeten lokken naar de site van At Home." Volgens Moesman zijn de meeste bedrijven nogal huiverig om hun gehele wervingscampagne via Internet te laten verlopen, zoals At Home doet. "Het is de vraag of adverteerders hun volledige budget aan Internet zullen besteden."
At Home biedt snelle Internet-toegang via de kabel en zal daarnaast interactieve multimediadiensten verzorgen. Directeur Jamie Howard van At Home Nederland gaat ervan uit dat kandidaten het beste te bereiken zijn via Internet. "Wij zoeken automatiseerders met Internet- en netwerkervaring, maar ook telecomprofessionals, backoffice-specialisten en mensen die de inhoud van de Internetpagina’s verzorgen."
Dagelijkse e-mails
De Amerikaanse directeur is zich bewust van de krapte op de Nederlandse arbeidsmarkt voor automatiseerders, maar is er desondanks van overtuigd dat het hem zal lukken voldoende mensen aan te trekken. "Ik ontvang nu al dagelijks e-mails van mensen die bij ons willen werken. Als al deze mensen aan onze eisen hadden voldaan, dan waren we de grens van honderd nieuwkomers allang gepasseerd." Howard heeft al vaker met dit bijltje gehakt. "Ik heb in het verleden verschillende afdelingen bij At Home opgebouwd en hele bedrijven opgezet. Het is me steeds gelukt om aan voldoende mensen te komen."
At Home Nederland is volgens zijn directeur symbolisch voor de convergentie van telecom, media en IT. De onderneming zoekt dan ook werknemers die veelzijdig zijn. "En we willen alleen de besten. De kandidaten moeten niet alleen technisch competent zijn, maar ook over een visie beschikken. Ons Internet-concept is vrij nieuw. Dus hebben we hiervoor creatieve, ondernemende mensen nodig."
Overnames
Howard heeft inmiddels een aantal managers aangetrokken dat de personeelswerving uitvoert. De Amerikaan sluit samenwerkingen met strategische partners of overnames niet uit om aan voldoende mensen te komen. Howard geeft aan dat het vasthouden en ontwikkelen van het personeel hoog op de agenda komt te staan. Hij waakt ervoor de Amerikaanse arbeidsvoorwaarden blindelings te implementeren in de Nederlandse dochteronderneming. "We zullen zeker rekening houden met de culturele verschillen tussen beide landen. Daar ben ik erg gevoelig voor. At Home zal zich dan ook aanpassen."