In een sexy zwart jurkje met laag decolleté blikt ze uitdagend de wereld in. Katrina Garnett gebruikt zichzelf als fotomodel in de eerste advertentiecampagne van haar bedrijf CrossWorlds Software – niet te verwarren met het Nederlandse virtual reality-bedrijf CrossWorlds. De advertentie verschijnt in bladen als Forbes en Fortune en doet in de Verenigde Staten heel wat stof opwaaien.
‘Seksistisch’ noemt men het. Concurrent Active Software reageert spottend met een foto waarop ceo Jim Green staat afgebeeld in een (gehuurde) tuxedo van Armani; op de achtergrond hangt het jurkje van Garnetts aan een hangertje. ‘Software, not evening wear’ staat erboven.
Garnett meent echter dat ze er niet als een nerd uit hoeft te zien, louter omdat ze zich beweegt in de wereld van de hightech. De 36-jarige, in Australië geboren Garnett is een knappe vrouw. Dat geldt niet alleen voor haar uiterlijk; zij is zeer getalenteerd.
Een van haar eerste werkgevers was Oracle. Ze bekleedde hier technische managementfuncties. Daarna was ze vice-president en algemeen directeur van een afdeling bij Sybase (distributed objects and connectivity) met een omzet van 150 miljoen dollar. Onder haar leiding werkten driehonderd mensen aan nieuwe producten. In 1994 bracht ze drie grote projecten tot een goed einde en beviel en passant van een kind. Hoewel ze bijna zeven dagen per week het grootste deel van ieder etmaal op het werk doorbracht, reageerde de Sybase-leiding nogal terughoudend toen ze vroeg om een borstvoedingskamertje. Ze voelde zich als een hamster in een molentje en gooide het roer om.
Eigen bedrijf
Garnett besloot een eigen bedrijf op te zetten. Zij en haar echtgenoot Terry verkochten hun opties op aandelen Sybase en Oracle. Dit bracht anderhalf miljoen dollar op. Andere investeerders legden er nog eens twee miljoen dollar bij. Met dat kapitaal toog Garnett in San Mateo aan het werk aan een zeer ambitieus plan.
Ze richtte zich op eai-software (enterprise application integration). Deze programmatuur stelt bedrijven in staat hun ontelbare uiteenlopende bedrijfsapplicaties aan elkaar te verbinden zonder dat ze geïntegreerd hoeven worden. Ze wedt daarmee op het juiste paard; onderzoeksbureau Forrester Research schat de markt op driehonderd miljard dollar. Bedrijven wachten namelijk met smart op goede alternatieven voor systeemintegratie, dat peperduur is. Volgens Forrester Research kost het bedrijven zelfs meer dan 30 procent van hun IT-budget.
Eai-software is echter niet het makkelijkste gebied waarop een bedrijf zich kan richten. Het vereist de vorming van tientallen strategische partnerschappen en de ontwikkeling van technisch zeer gecompliceerde software. Garnett moest het vertrouwen winnen van toonaangevende softwarehuizen, zodat zij (delen van) hun specificaties aan haar ter beschikking zouden stellen. Maar zij kreeg het voor elkaar en na anderhalf jaar ontwikkelen was de software gereed.
Garnett zelf spreekt liever over ‘processware’, software die standaardpakketten met elkaar laat communiceren. Deze oplossing is volgens haar minder duur, sneller te implementeren en bovendien minder riskant dan de op maat gemaakte integratietoepassingen waar bedrijven zich van bedienen.
Hoe werkt het?
Het eerste product van CrossWorlds is Customer Interaction. Het ondersteunt verkoopprocessen -bijvoorbeeld prijzen – en serviceprocessen zoals geretourneerde goederen. Tot de pakketsoftware die ondersteund wordt, behoren ondermeer: Aurum, Baan, Clarify, Oracle, PeopleSoft, SAP, Siebel, Trilogy en Vantive. In de maak zijn oplossingen voor personeelstoepassingen, bevoorradingssoftware en systemen voor elektronische handel.
Garnetts processware is opgebouwd uit ‘collaborations’ en ‘connectors’, ondersteund door een gemeenschappelijke infrastructuur die bestaat uit een applicatieserver en de ‘designer’. De collaborations bevatten de regels die nodig zijn voor het besturen van processen die zich afspelen tussen de bestaande applicaties. Ze vullen de bestaande functionaliteit in de toepassingen aan in plaats van deze te vervangen. Een collaboration kan werken met zeer veel toepassingen en een toepassing kan werken met zeer veel collaborations. Ze zijn volledig onafhankelijk van de toepassing, zodat gebruikers probleemloos een nieuwe versie kunnen implementeren of geheel nieuwe toepassingen kunnen introduceren door het installeren en configureren van de juiste connector. De connectors fungeren als intermediairs tussen de collaborations en de onderliggende applicaties. Ze gebruiken de api (de application programming interface) om te bepalen wanneer belangrijke gebeurtenissen zich voordoen. Vervolgens ondernemen zij actie in naam van een collaboration. Een connector stelt een bepaalde toepassing in staat samen te werken met een onbepaald aantal andere toepassingen zolang ze ook beschikken over connectors.
De prijzen die CrossWorlds hanteert, zijn gebaseerd op de specifieke componenten die de klant nodig heeft. Voor bedrijven uit de Fortune 500 lopen ze uiteen van 250.000 tot een miljoen dollar. Garnett claimt tien keer goedkoper te zijn dan haar concurrenten. Tot de klantenkring behoren ondermeer Bay Networks en Hewlett Packard.
Het vertrouwen in Garnett blijkt uit de investeringen in haar bedrijf. Die zijn inmiddels opgelopen tot 40,6 miljoen dollar. Partners die geïnvesteerd hebben zijn ondermeer Compaq, Intel en SAP. Daarnaast zijn er enkele privé-investeerders: de ceo’s van onder andere Dell Computer, Peoplesoft en Scopus Technology.
Garnett Foundation
Garnett is niet alleen een gedreven techneut, ze heeft ook nog idealen. Zo richtte ze met een half miljoen dollar eigen kapitaal de Garnett Foundation op. Belangrijkste activiteit van de stichting is het zogeheten backyard project. Dit project heeft tot doel meisjes op de hoogte te brengen van de carrièremogelijkheden in de IT. Uit een onderzoek bleek namelijk dat maar zeer weinig van 326 ondervraagde meisjes uit Silicon Valley, Austin, Texas en Boston op de hoogte waren van deze mogelijkheden. Garnett streeft ernaar meer vrouwen in de IT te krijgen. Zij organiseert ondermeer zomerkampen en nodigt groepen meisjes uit om deel te nemen aan congressen. Ook riep zij een informatieve website in het leven.
Garnett en CrossWorlds hebben, mede door de ‘zwarte-jurk-advertentie’ – zoals deze bekend staat in de VS – over publiciteit niet te klagen. Het IT-tijdschrift Red Herring gaf het bedrijf de prijs voor de beste marketing, vanwege de manier waarop het strategische partners had gevonden en de wijze waarop het zichzelf zo ‘schaamteloos’ gepromoot had. Garnett stond vorig jaar op de eerste plaats in de Elite 100 van het tijdschrift Upside, de jaarlijkse lijst van invloedrijke mensen in de IT. CrossWorlds staat bovendien hoog genoteerd in de lijst van ‘Cool Companies’, (IT-)bedrijven die het waard zijn om in te investeren.
Computerworld signaleerde onlangs een hype rond vrouwelijke IT-kopstukken die zichzelf een stortvloed van publiciteit verschaffen. Esther Dyson zal volgend jaar optreden in advertenties voor kleding van Donna Karan. Kim Polese verscheen in bijna zevenhonderd artikelen sinds zij Marimba oprichtte. En natuurlijk kwam ook de zwarte-jurk-advertentie weer ter sprake.
Garnett maakt korte metten met haar critici: "Ik ben mijn hele leven klaargestoomd om succes te hebben. En op het moment dat je erover praat, word je neergesabeld."