Dat de door noodzaak gedwongen strategie van Linux succesvol is, blijkt wel uit de enorme toename van vrije publiciteit.
Jasper Bakker stelde dat voor Unix-varianten tegen extra kosten bepaalde garanties leverbaar zijn en dat met name de beeldvorming van managers leidt tot een keuze voor een commerciële Unix-variant (Computable, 20 november). Ook voor Linux zijn er bedrijven die tegen extra kosten verdere garanties geven. Dit is zelfs een van de peilers waarop Red Hat rust. Maar ook dichter bij huis zijn er al bedrijven die deze vorm van dienstverlening bieden. Naarmate Linux de markt verder penetreert, zal ook het aantal aanbieders van deze diensten toenemen.
Het beeldvormingsprobleem bij managers is vooralsnog wat ernstiger. Dat is echter een gevolg van de gekozen marketingstrategie van Linux. ‘Bottom-up’ in plaats van ’top-down’, om het in de voor ons bekende terminologie te gieten; alhoewel ik de term guerrilla-oorlog beter van toepassing vindt. Dat deze door noodzaak gedwongen strategie succesvol is, blijkt wel uit de enorme toename van vrije publiciteit. Vijf jaar geleden had nog vrijwel niemand van Linux gehoord, nu staat Linus Torvalds op de cover van Forbes Magazine (Freeware Children, 10 Augustus 1998). Niet slecht. Het is nog het best te vergelijken met een sneeuwbal die van een bergtop wordt gerold. Wie weet hoe groot ie kan worden en wat ie op zijn weg zal verpletteren.
Het zal heel interessant zijn om te volgen hoe de beeldvorming zich kan wijzigen, maar meer nog of en zo ja hoe vrije inspanning dat kan bewerkstelligen. En wat er gebeurt met de vrije beweging nu het echt te maken krijgt met zware commerciële krachten als Oracle, Intel, enzovoort. De voortekenen zijn gunstig. Dat momenteel Microsoft onder vuur ligt, zoals IBM lag toen Microsoft nog relatief klein was, kan toch geen toeval meer zijn! Als Microsoft wordt opgesplitst, dan wel anderszins aan banden gelegd, vormt zich een machtsvacuüm, net op het moment dat Linux zou kunnen doorbreken.
Roelof Osinga, Leeuwarden