Inspirerend management kan in de IT-branche bijdragen aan het behoud van personeel. Dit zegt directeur Harry Starren van Baak Management Centrum VNO-NCW. "Als mensen in een inspirerende omgeving werken, is afscheid nemen nog moeilijker." Volgens Starren is de IT-branche geneigd het belang hiervan te negeren.
Ik probeer goed naar mijzelf te luisteren", zegt Harry Starren. "Zo tracht ik mijn medewerkers te inspireren." De directeur van het managementcentrum van VNO-NCW is zelf een geïnspireerd spreker. Woorden komen zonder haperingen of lange adempauzes uit zijn mond. Volgens Starren moeten managers zelf het goede voorbeeld geven. "Dat betekent niet dat ze alle mensen persoonlijk moeten kennen. Ze dienen zich als openbaar figuur binnen het bedrijf vooral als mens te manifesteren. Op een authentieke manier, zonder fratsen. Met name mannen zijn nog wel eens geneigd los te raken van hun bronnen naarmate ze op de maatschappelijke ladder klimmen. Ze gaan zich aanstellen en hun taalgebruik aanpassen. Zo verliezen ze aan kracht tijdens hun carrièregang."
Thermometer
Inspirerend leiderschap is volgens Starren noodzakelijk om het werk in de IT leuk te houden. "In een geïnspireerde omgeving hebben de mensen geen benul van de tijd. De mate waarin werknemers op de klok kijken is dé thermometer voor de inspiratie."
Starren vindt dat de IT-wereld het belang van inspirerend leiderschap nog wel eens negeert. "Ze praten er wel over, maar snappen er vaak niets van." De directeur zegt achterdochtig te raken als bedrijven de juiste marketingtermen gebruiken en aangeven dat de mens binnen hun onderneming centraal staat. "Ze tetteren van alles. Op een horkerige manier zeggen ze dan dat het bij hen om mensen gaat. Dat is toch niet geloofwaardig." De werkgevers zouden beter naar hun eigen mensen moeten kijken. "Het gaat erom of er een twinkeling in de ogen verschijnt. Maar de bedrijven kijken vaak naar de wensen van de markt en klanten en niet naar die van hun eigen personeel."
Niet duwen
Ondernemers die hun werknemers proberen te motiveren werken contraproductief, meent Starren. "In de huidige kenniseconomie zijn de mensen gemotiveerd tot ze hun baas tegenkomen die probeert te motiveren. Werkgevers kunnen hun personeel beter vragen wat ze willen dan ze in een bepaalde richting duwen. De medewerkers denken er vaak hetzelfde over als hun baas; ze willen voor het beste bedrijf werken dat de meeste winst maakt." Starren vindt dat bedrijven mensen vaak in de richting duwen die ze toch al uitgaan. "Dat werkt niet." Hij vergelijkt het met oversteken op een zebrapad. "Als je dan degene die voor je loopt een duwtje in de rug geeft, gaat deze stilstaan. Dan duw je hem in de richting die hij toch al opgaat en dat is vaak beledigend."
Starren ziet een aantal bedrijven dat wel de werknemers tracht te inspireren. "Dat komt met name voor in Silicon Valley. Deze ondernemingen zijn dan ook erg succesvol."
De directeur van De Baak beschouwt leiderschap als het brengen van mensen naar hun bestemming. "Het is in een kenniseconomie bloedgevaarlijk als mensen niet doen wat ze graag willen. Dat is slecht voor de omgeving en de collega’s. Vroeger, in de industriële economie, was een bedrijf als een symphonie-orkest, onder leiding van een dirigent. Nu zijn ondernemingen jazz-bandjes, waarin iedereen inbreng heeft." En hierin schuilt het succes van modern management.