De hype is over. Het is nu tijd om te laten zien wat Marimba kan. Als iemand van deze notie is doordrongen, dan is het wel Arthur van Hoff, de chief technology officer van Marimba. De jonge Nederlandse ondernemer in Silicon Valley heeft de koers verlegd van de consumenten- naar de professionele markt. De concurrenten heten nu eerder Tivoli en CA Unicenter dan Pointcast. Een beursgang volgend jaar staat op stapel.
Arthur van Hoff stond aan de wieg van de ontwikkeling van Java bij Sun Microsystems. Toen hij samen met drie andere Java-ontwikkelaars eind 1995 besloot iets voor zichzelf te gaan doen, barstte de publiciteit los.
"Wij zijn in het begin veel in het nieuws geweest vanwege Java en push-technologie", zegt Van Hoff, die even in Nederland is ter gelegenheid van een Java-gebruikersbijeenkomst in Amersfoort. "Dat we nu minder in de spotlights staan, komt omdat we echte problemen voor echte klanten oplossen. We werken met Fortune 500-bedrijven, bijvoorbeeld met Intuit, een grote Amerikaanse leverancier van financiële software."
Marimba zal dit jaar zeker dertig miljoen dollar omzetten en is bijna winstgevend, stelt Van Hoff. Het bedrijf heeft inmiddels honderdvijftig mensen in dienst en houdt kantoor in Mountain View, Chicago en Londen. In juni is Castanet 3.0 uitgekomen, de nieuwste versie van het belangrijkste product. Castanet heeft weinig meer te maken met de ouderwetse push-technologie voor consumenten. Het is gericht op applicatiedistributie en management.
Overnames
Marimba zal naar verwachting volgend jaar naar de beurs gaan. "Het geld dat deze beursgang oplevert, is nodig voor wat acquisities en om voorbereid te zijn op eventueel moeilijkere tijden." Tot de huidige investeerders in Marimba behoren ondermeer het Java-fund en Compaq. In totaal werd negentien miljoen dollar durfkapitaal vergaard. Elk jaar van het korte bestaan van Marimba is de omzet met 200 procent gegroeid.
Van Hoff moet nog opboksen tegen veel ongeloof in de markt. "Waar het om gaat is onze geloofwaardigheid", zegt hij. "Wij hebben ons te veel met de push-technologie laten associëren." Van Hoff vindt dat niet terecht. "Wij gebruiken de technologie wel, maar doen er heel andere dingen mee."
Het gaat erom, stelt Van Hoff, dat je de totale bedrijfskosten van elektronische handel kunt verlagen. "Wij zijn heel goed in het verlenen van een dienst aan een klant op het Internet. Dat kun je op verschillende manieren doen. Je kunt simpelweg iemand een schijfje of CD geven en zo de software verspreiden." Banken werken vaak op die manier met hun software voor thuisbankieren. "Dat is duur en lastig. Wij hebben een infrastructuur ontwikkeld waarbij je hetzelfde kan doen, maar dan via Internet. De gebruiker krijgt een abonnement en heeft altijd de laatste versie."
Software-distributie via netwerken is op zich geen nieuwe technologie. Novell levert bijvoorbeeld al jaren een dergelijke mogelijkheid voor Netware. Bovendien zijn er de verschillende bestaande, meer uitgebreide Network Systems Management Tools van Tivoli en CA Unicenter. "Maar Tivoli en Unicenter", stelt Van Hoff, "zijn moeilijk te implementeren. Je krijgt te maken met een lange leadtime. Onze software is gebouwd met een Internet-houding, het moet simpelweg werken. En de Internet-manier is natuurlijk ook goedkoper." Van Hoff geeft toe dat Marimba’s functionaliteit mogelijk ooit in Windows NT 5.0 en in Netware zal zijn terug te vinden. "Maar onze propositie is dat wij het nu al leveren."