De ICT-branche heeft het imago van een ‘witte-mannen-wereld’, waar techniek en snelle auto’s een belangrijke rol spelen. Vrouwen voelen zich daarin niet thuis. De branche, de overheid en de individuele bedrijven moeten maatregelen nemen zodat meer vrouwen werkzaam worden in de sector.
Opportunity in Bedrijf heeft een aantal aanbevelingen gedaan om de instroom van vrouwen in de ICT-branche te verhogen. De aanbevelingen staan in het rapport ‘Concurreren met vrouwen’. Het rapport werd vorige week gepresenteerd. Dat gebeurde in Connection 1, een futuristisch demonstratie- en congrescentrum in het Roccade-gebouw te Apeldoorn. Het eerste exemplaar werd -op video- overhandigd aan minister Jorritsma.
Tien procent
Er werken heel weinig vrouwen in de ICT-branche. Tien procent van het totale personeelsbestand is vrouw. Het overgrote deel van hen werkt bovendien nog in ondersteunende, secretariële functies. Het imago van een technische mannenwereld blijkt voor vrouwen een belangrijk obstakel te zijn om een IT-opleiding te beginnen.
Dat imago wordt in stand gehouden door veel wervingscampagnes van ICT-bedrijven. Vrouwen voelen zich daartoe niet aangetrokken. Toch is pure techniek slechts een beperkt onderdeel van de werkzaamheden in de ICT-branche. Analyse van werkprocessen, communicatie en advisering zijn veel belangrijker. Het zijn activiteiten waar vrouwen bij uitstek sterk in zijn, aldus de studiegroep die het rapport heeft opgesteld.
Om vrouwen te werven zijn nieuwe, onconventionele wegen nodig. Er is een potentieel aanbod van vrouwelijke ICT-ers, al dan niet via om- en bijscholing. In het rapport staan aanbevelingen gericht aan de overheid, de branche in zijn geheel en de individuele ICT-bedrijven. Van de overheid wordt gevraagd duidelijke randvoorwaarden te scheppen. Daarvoor moeten de ministeries van EZ, OC&W en Sociale Zaken en Werkgelegenheid hun krachten bundelen.
De branche zelf moet wat aan de verbetering van het imago gaan doen om het werken voor vrouwen in de ICT aantrekkelijker te maken. Dat kan door campagnes op te zetten, nauwe relaties aan te gaan met onderwijsinstellingen en mee te werken aan stimuleringsactiviteiten die gericht zijn op opleidings- en beroepskeuze van vrouwen richting informatica. De individuele bedrijven raadt Opportunity in Bedrijf aan om zich in hun werving nadrukkelijker op vrouwen te richten. Bijvoorbeeld door open voorlichtingsbijeenkomsten en bedrijfspresentaties in plaats van het laten opsturen via Internet van CV’s.
Vasthouden
Net zo belangrijk als het binnenhalen van medewerkers, is het vasthouden van personeel. Dat geldt dus ook voor vrouwelijke medewerkers. Daarom is het belangrijk om deeltijdwerk, flexibele werktijden en andere ‘family friendly policies’ te creëren. Dat geldt ook voor het bieden van een perspectief op loopbaanonderbreking. Verder beveelt het rapport ‘Concurreren met vrouwen’ aan om rekening te houden met ‘factoren die hoog scoren bij arbeidssatisfactie van vrouwen’, zoals daar zijn ‘inhoud van het werk, de houding van de direct leidinggevende, de sfeer op het werk en de omgang met collega’s. De studiegroep stond onder leiding van Gerdy Harteveld, algemeen directeur van Roccade Public.
Opportunity in Bedrijf is in 1996 opgericht door het bedrijfsleven in samenwerking met de ministeries van Sociale Zaken en Economische Zaken. Doel is om een meer gebalanceerde personeelsopbouw (‘balanced workforce’) in organisaties te propageren. Eén van de instrumenten daartoe is het opzetten van studiegroepen die een actueel thema uitdiepen. Bijvoorbeeld ‘instroom in de ICT-branche’.