Twee grote Linux-distributeurs verbeteren de ondersteuning van dit freeware besturingssysteem voor zakelijke gebruikers. Red Hat levert vanaf december een Linux-versie voor zware servers en biedt vanaf januari 24-uurs ondersteuning voor bedrijfskritische Red Hat-systemen.
Concurrent Suse begint in januari met het geven van technische ondersteuning en training.
Red Hat verpakt zijn steun in twee type contracten. Het ene type doet denken aan een strippenkaart: het ondersteunt tien of vijfentwintig incidenten. Het andere type is een ‘hulp-abonnement’ op jaarbasis. Daarnaast zet het een programma op voor geautoriseerde wederverkopers en fabrikanten die het besturingssysteem installeren en leveren op hun computers. Red Hat heeft ook een overeenkomst gesloten met PC-groothandel Ingram Micro voor de winkelverkoop van Linux-computers.
Suse, de andere Linux-distributeur, zal twee soorten ondersteuning bieden: 24-uurs premium-dienstverlening door de Linux-distributeur zelf en partner-dienstverlening door externe organisaties zoals Linuxcare (http://www.linuxcare.com/). In Europa biedt Suse dergelijke bedrijfssteun al sinds 1995.
Linux is tot op heden vooral populair in de academische, wetenschappelijke en onderzoekswereld. Mochten deze initiatieven van Red Hat en Suse succesvol zijn, dan kan dit de doorbraak betekenen van dit open besturingssysteem in de zakelijke markt. Tot voor kort stelde het bedrijfsleven zich nogal terughoudend op omdat Linux niet verbonden is aan een leverancier waardoor het brede, internationale ondersteuning ontbeerde.
De mening van Red Hat dat Linux geen serieuze bedreiging vormt voor Microsofts Windows-besturingssysteem is onderschreven door econoom Frederick Warren-Boulton. Deze consultant getuigt voor het ministerie van Justitie in de antitrustzaak tegen Microsoft.