Het elektronische spaarprogramma Air Miles wil minder IT-maatwerk en zoekt naar wegen om goedkoper om te kunnen gaan met zijn informatievoorziening. De inzet van Internet-hulpmiddelen moet hierin tegemoet komen.
Een geslaagde proef rond het product Webintelligence van Business Objects, een leverancier van rapportage en analysesoftware, stemt het bedrijf hoopvol. Via Internet wordt hierbij informatie uitgewisseld met de databasemarketing-afdeling van Shell. De webbrowser vormt dan de standaard voor de distributie van informatie.
Volgens Nico Kuyvenhoven, manager van de IT-afdeling van Loyalty Management Netherlands, het bedrijf dat het sparen van Air Miles vanaf 1994 in ons land coördineert, draait het in zijn organisatie om grootschalige distributie van informatie. "Dit vereist een hoge automatiseringsgraad", aldus Kuyvenhoven. Probleem is nu dat voor het plegen van kleine aanpassingen binnen de IT-infrastructuur steeds weer een beroep moet doen op te veel IT-specialisten. En dit maakt de automatisering nodeloos duurder. De automatisering is te gespecialiseerd geworden.
"Wij hebben aan twee dingen behoefte: standaardisatie van de communicatie en een flexibilisering van de distributiemogelijkheden." Ontwikkelingen, zoals de euro, chipcards en Internet, kunnen het definitieve zetje naar standaarden geven, denkt hij. Dat maakt ook de weg vrij voor het makkelijker verspreiden van informatie naar thuis-PC's, kassa's en zuilen. "IT-bedrijven zouden zich meer moeten richten op informatiedistributie dan op het specialistische programmeerwerk".
Gezien de positieve ervaringen met de proef hoopt Kuyvenhoven deze manier van werken ook naar andere partijen te kunnen uitbreiden.