Het Nederlandse softwarebedrijf Usoft groeit weer. Dit voormalige bedrijfsonderdeel van Unisys kwam in juni van dit jaar in handen van het Israëlische ATL en kreeg als gevolg van de overname te kampen met tegenvallende resultaten. "Maar dat is verleden tijd", zegt Helen Sijm, marketing manager bij Usoft.
Ondanks de dip realiseren we dezelfde omzet als een jaar geleden en voor volgend jaar mikken we op een omzetgroei van 30 procent. De oude Top Systems-sfeer is weer terug, evenals het hoofdkwartier in Naarden. We hebben de touwtjes zelf weer in handen", zegt ze verheugd. Usoft wekt de indruk verlost te zijn van Unisys. Waar Unisys het groots aanpakte en Usoft als ‘de beste tool’ profileerde, kiest ATL voor een nuchtere en minder hiërarchisch georiënteerde aanpak. "Nu kijken we weer naar wie we zijn en waar we goed in zijn. En dat is Rapid Application Developement (RAD)."
Naast het leveren van softwaretools wil Usoft overgaan op een indirecter verkoopmodel. Het partnerkanaal moet groeien, evenals de eigen dienstverlening. De software-ontwikkelaar gaat meer meedraaien in projecten.
Geen stempel
De nieuwe moedermaatschappij heeft de middelen om in het bedrijf te investeren en het nieuwe bedrijfsmodel door te voeren. Het drukt echter geen stempel op het reilen en zeilen van Usoft. Sijm: "Wij nemen beslissingen zelf, maar ATL kijkt vanaf de zijlijn kritisch toe." Het Israëlische softwarebedrijf ziet Usoft als ontwikkelhulpmiddel voor eigen projecten. Usoft gaat op zijn beurt ‘vreemde’ technologieën niet meer uit de weg. Com- en Java/Corba-objecten kunnen dan ook deel uitmaken van Usoft-applicaties die met de laatste versie (5.0) van het ontwikkelhulpmiddel gemaakt zijn. ATL kan op dit gebied veel kennis toevoegen aan de Nederlandse software-onderneming.
Usoft wil actiever meedoen met projecten en de services-organisatie uitbreiden. Zonder zijn partners te beconcurreren. "We willen vooral participeren in het begin van projecten, of op specifieke terreinen waar gespecialiseerde kennis voor nodig is." Idealiter streeft Usoft een begeleidende rol na en wil meer worden dan een technologiebedrijf en verkooporganisatie. "Alleen tools verkopen en er verder niets over kunnen vertellen is niet meer voldoende", aldus Sijm. In tegenstelling tot de omzet heeft de R&D-inspanning volgens haar overigens niet geleden onder de overnameperikelen.
Oplossingen verkopen
In de marketing- en verkoopplannen is ook ruimte voor de nieuwe aanpak. Het indirecte kanaal en dienstverlening maken er deel van uit. "Wij zijn niet meer zo technologie-georiënteerd en op zoek naar klanten die een ontwikkeltool willen. Usoft wil net als ieder ander technologiebedrijf oplossingen gaan verkopen. Het Naardense bedrijf heeft daartoe volgens eigen zeggen voldoende kennis en ervaring over Rapid Application Development in huis: "We hebben mensen in dienst die al tien jaar RAD-projecten doen."
Zowel intern als extern heeft de overname het bedrijf goed gedaan. "Als ik door de gang loop, merk ik dat de goede sfeer weer terug is. We hebben veel lol samen", aldus Sijm, die zelf na een dienstverband van drieëneenhalf jaar weer terugkeerde bij Usoft. Ook andere ex-Usoftmedewerkers keerden terug binnen de organisatie. "Klanten reageerden daar erg enthousiast op. Wij willen het vertrouwen bij klanten weer op peil brengen. Omdat de Usoft-ontwikkelmethode apart is, zijn klanten vaak aan ons verknocht en dus bezorgd over onze toekomst. Hoewel het vertrouwen er is nemen ze een nuchtere en afwachtende houding aan."