Universiteiten moeten met een eigen visie kijken naar de trends op de markt en niet klakkeloos de roep van het bedrijfsleven volgen. Dit zegt adjunct-directeur Ciska Gulden van Top Tech Studies aan de Technische Universiteit Delft. Zij reageert hiermee op de discussie over de marktgerichtheid van universiteiten.
De klachten van de IT- en telecombranche zijn inmiddels wel bekend; er stromen te weinig studenten door naar het bedrijfsleven. Bovendien is de kloof tussen de studiebanken en de dagelijkse praktijk in de bedrijven levensgroot. Dit geluid valt overigens niet alleen in de automatisering en telecom te beluisteren. Tijdens de opening van het academisch jaar waagden vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven de universiteiten op te roepen meer marktgericht onderwijs te verzorgen. Gulden vindt het goed dat deze discussie op gang komt, maar heeft ook haar bedenkingen. "Ook wij krijgen veel verschillende geluiden te horen vanuit het bedrijfsleven. Universiteiten moeten echter niet met alle winden meewaaien. Het is de taak van de academische instellingen de echte trends te destilleren", aldus Gulden.
Ze vindt dat ondernemingen te vaak eisen dat een 23-jarige starter op de arbeidsmarkt al een ervaren duizendpoot is. "De druk op de arbeidsmarkt is groot, dus de verwachtingen gaan omhoog. Vroeger kon een nieuwkomer met een ervaren kracht meelopen en van de eigen fouten leren. Dat is nu nauwelijks nog mogelijk. We moeten niet vergeten dat de opleidingen korter zijn dan vroeger. Mensen staan nu al op hun tweeëntwintigste op de arbeidsmarkt in plaats van op hun vijfentwintigste. Dat scheelt een hoop."
Top Tech Studies organiseert sinds 1987 postdoctorale opleidingen voor professionals die al werkzaam zijn in de praktijk. De ICT Business School heeft een pakket aan telecommunicatie-opleidingen en heeft onlangs ondermeer een basiscursus telecom-technologie in het pakket opgenomen.
De opleiding probeert zo marktgericht mogelijk te scholen. Vertegenwoordigers van het instituut voeren regelmatig overleg met het bedrijfsleven. Op verzoek van de bij dit overleg betrokken ondernemers is de aandacht voor bedrijfskundige elementen in de studies vergroot. Ook spijkeren de docenten de technische kennis van de cursisten stevig bij. "De liberalisering van de telecommarkt bracht met zich mee dat veel economen en bedrijfskundigen aan de slag gingen in deze branche. Deze mensen zijn op zoek naar technische bijscholing", zegt Gulden. Volgens de adjunct-directrice werkt haar ICT Business School aan een combinatie van techniek en commercie. De telecommarkt schreeuwt om mensen die kennis van beide zaken hebben. Als voorbeeld noemt ze het mislukte avontuur van Philips op de markt van de mobiele telefonie. De joint venture met Lucent produceerde enkele technisch volwaardige producten maar had moeite deze telefoons op de markt te brengen. Technisch prima derhalve, maar commercieel een stuk minder. "Dit bevestigt ons concept", aldus Gulden.
Door de snelle veranderingen op de geliberaliseerde markt blijkt de behoefte onder telecommanagers groot om middels snelle opfriscursussen op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen. Tevens is er vraag naar opleidingen over Internet en elektronische handel.
Gulden merkt dat op de krappe arbeidsmarkt de behoefte groot is aan hoog opgeleide medewerkers. "Eigenlijk reageert de telecomsector te laat. Een aantal jaren geleden waren veel mensen sceptisch over de noodzaak van dit soort opleidingen. Nu is de branche bezig met een inhaalslag."
Deze inhaalslag legt een grote druk op de docenten, waarvan het merendeel uit het bedrijfsleven afkomstig is. "De leerkrachten krijgen zo langzamerhand een planningprobleem. Vandaar dat we proberen zelf docenten op te leiden die elders op de universiteit werken."