De ontmanteling van Unisource is absoluut geen ramp voor de zakelijke telecomgebruikers. Dit vindt directeur John van der Meulen van de Stichting Telecomgebruikers Nederland (STN). "Het aanbod van Unisource was beperkt, evenals het klantenbestand."
De telecombedrijven KPN, Swisscom en het Zweedse Telia bieden het grootste deel van hun aandelen in de joint venture te koop aan, zo werd vorige week bekend. Dit betekent dat de huidige structuur van het samenwerkingsverband is opgeblazen. Unisource wil dit jaar nog duidelijkheid scheppen over nieuwe investeerders. Het consortium meldt dat enkele internationale banken al interesse hebben getoond voor een investering in de nieuwe structuur, waarbij Unisource doorgaat als een normaal telecombedrijf. Van der Meulen zegt niet wakker te liggen van deze ontwikkelingen. "Unisource had weinig te bieden aan grote bedrijven. De onderneming beschikte over een aardige etalage, maar de winkel was een stuk minder."
Uit een voorbeeld van de STN-directeur blijkt bovendien dat de verkopers van Unisource elkaar in de weg liepen. "Een groot bedrijf wilde een contract afsluiten met Unisource. Op de afspraak met deze grootgebruiker verschenen maar liefst elf vertegenwoordigers van Unisource, uit alle delen van de wereld. En ze wisten niet van elkaars bestaan af", aldus Van der Meulen.
PTT Telecom en Swedish Telecom introduceerden hun joint venture in 1991 tijdens een conferentie in Genève. Het samenwerkingsverband, toen nog met de naam Unicom, moest internationale bedrijven ondersteunen. Later sloot Swisscom zich aan. Ook het Spaanse Telefónica trad toe, maar deze relatie was van korte duur. Dit jaar stapte de Amerikaanse partner AT&T uit de alliantie met Unisource. De droom die in Genève werd gepresenteerd spatte in de loop der jaren derhalve uiteen.
Ben Verwaaijen was als directeur van PTT Telecom nauw betrokken bij de oprichting van Unicom. De huidige topman van Lucent wil echter niet reageren op de recente ontwikkelingen.
KPN zal zijn internationale ambities moeten bijstellen. Van der Meulen noemt de stap van het Nederlandse bedrijf "geen handige zet". Op deze manier blijft KPN volgens hem internationaal gezien een kleine onderneming.