Onderzoeksbureau Gartner Group ziet de functie-omschrijving van de IT-manager in de komende drie tot vijf jaar verschuiven van een door technologie gestuurde taak naar die van pure bedrijfsleiding. "Wij hebben geen behoefte meer aan techneuten. Bedrijven vragen meer en meer om IT-managers die bedrijfsgeoriënteerd zijn."
Deze trend was de belangrijkste boodschap die Gartner-topman Bill Clifford meegaf aan zijn 4500 aanwezige klanten op het tiende Gartner Symposium in Cannes. Visionair zijn de inzichten van Clifford niet; bij de Belgische afvalverwerker Watco is het principe van de meedenkende IT-manager al praktijk.
"Je hebt volgens mij twee soorten IT-managers; de techneuten en de mensen die de bedrijfsactiviteiten kennen en vanuit die kennis mee timmeren aan de weg", zegt Werner Dierckx, die vanuit Beerse in de Antwerpse Kempen de wereldwijd opererende Watco-groep voorziet van IT-services. Hij rekent zichzelf tot de tweede soort en is van mening dat een IT-manager zijn systemen – hard- en software – niet mag aanschaffen louter en alleen omdat ze nieuwe technologie vertegenwoordigen. "Je moet systemen kopen in functie van hun bruikbaarheid en hun rendement voor het bedrijf en voor de eindgebruikers."
Gebruiksgemak
Dierckx koos naar eigen zeggen om die reden voor AS400-systemen. "Het doet er niet toe dat het systeem op marketingvlak een underdogpositie inneemt. Het gebruiksgemak en de efficiëntie is waar het op aankomt." Bij Watco staan geen Windows NT of Unix-machines. Die vindt de IT-manager veel te moeilijk in het onderhoud. "Ik hou me bezig met het helpen bereiken van de bedrijfsdoeleinden. Met NT of met Unix moet ik veel teveel tijd steken in het draaiende houden van de systemen, terwijl mijn taak erin bestaat om de eindgebruiker zo onzichtbaar mogelijk te helpen bij het uitvoeren van zijn werk."
De visie van Werner Dierckx komt daarmee opvallend dicht in de buurt van wat Gartner ‘information services brokerage’ noemt. Ook voor de marktanalist wordt een IT-afdeling in de toekomst de draaischijf en het verdeelstation van informatie en IT-services voor het gehele bedrijf. Maar in tegenstelling tot de opvatting van Dierckx over de systemen die je daarbij moet inzetten, is Gartner van mening dat IT-managers voortdurend moeten meegaan met de markt. Het onderhoud van hun complexe en vaak onstabiele systemen moeten ze dan maar uitbesteden. Verder ziet de analist de IT-manager vooral de prestaties van de systemen meten.
Disciplines
Daarmee blijft Gartner het dus vooral zoeken in typisch technologische disciplines. De ‘zero latency’ onderneming – waar de gebruiker onmiddellijk de informatie krijgt waar hij om vraagt – zou er alleen maar kunnen komen door het informaticapark voortdurend aan te passen aan de snelste technologieën. "Permanent meten en evalueren is daartoe noodzakelijk omdat je anders niet kunt vergelijken met de nieuwe producten op de markt", zeggen Gartner-analisten Clive Taylor en Adrian Quayle.
Gartner legt daarbij steevast de nadruk op NT en Intel; van andere technologie is bijna geen sprake. Dierckx blijft dat eigenaardig vinden. "Iedereen weet welke ellende je in huis haalt met het nieuwste van het nieuwste. Ik begrijp dat allemaal niet. Als het efficiënt werkt, heb ik toch een concurrentie voordeel op de andere jongens, die eerst nog moeten uitvissen hoe ze het spul draaiende moeten houden." En ook de nadruk op NT is voor Dierckx een raadsel. "Ik weet nog steeds niet waarom het de hemel in wordt geprezen. Als mijn baas me vraagt of ik kan helpen bij het stroomlijnen van activiteiten, hoef ik niet eerst de bank te overvallen of me in allerlei bochten te wringen. Toegegeven, in het geval van de AS400 zijn er periodes geweest dat IBM achterliep, maar we hebben daar in de concurrentie tot nu toe nooit last van gehad."