Telecommunicatiebedrijf Ericsson zal de komende jaren veel producten gebaseerd op Internet Protocol (IP) op de markt brengen. Dit kondigde president Sven-Christer Nilsson deze week aan. Deze focus op IP past in de nieuwe strategie van de firma, waarbij Ericsson zich meer gaat richten op de zakelijke markt.
In 2001 zal 50 tot 80 procent van onze producten op IP gebaseerd zijn", zei Nilsson. "We gaan ons richten op IP en datacommunicatie met producten voor ATM, Frame Relay, IP-telefonie en routers." Met deze strategie wil Ericsson tegemoetkomen aan de wensen van de zakelijke markt. Dit segment staat centraal in het beleid van Ericsson, samen met de handhaving van de voorname positie van de onderneming op de markt van mobiele telefonie.
Nilsson is sinds 30 maart van dit jaar de hoogste man bij de onderneming. Na een inventarisatie maakte de uitvoerend directeur een nieuwe organisatiestructuur bekend. Met deze reorganisatie moet Ericsson zich aanpassen aan de veranderende telecommarkt, met het bedrijfsleven als drijvende kracht. De onderneming is per 1 januari 1999 onderverdeeld in drie afdelingen die zich afzonderlijk richten op de netwerk-exploiteurs, consumenten en bedrijfsoplossingen. De mobiele telefonie valt onder de consumententak. Ericsson zal verder vestigingen openen in alle delen van de wereld, om dichter bij de klanten te zitten. Het Europese hoofdkantoor komt in Londen. De onderneming stelt ook het personeelsbeleid bij om op deze manier voldoende talenten binnen te halen.
Groei
Nilsson meldde dat het gereorganiseerde Ericsson jaarlijks 20 procent moet groeien. "Dat is meer dan de gehele markt." De nieuwe structuur zal voor Ericsson Nederland niet veel veranderingen met zich meebrengen. "Wij lopen hier voor de muziek uit", licht de Nederlandse manager bedrijfsoplossingen Koen van Gils toe. "Van oudsher heeft Ericsson zich gegroepeerd rond technologie. Wij richten ons al langere tijd op de klant." Volgens Van Gils neemt de Nederlandse afdeling binnen Ericsson sowieso een bijzondere positie in, vanwege de grote snelheid waarmee het onderdeel zich aanpast aan de veranderingen op de markt. "Dat zal wel te maken hebben met de Nederlandse handelsgeest." De manager hoopt dat Ericsson Nederland de doelstelling van 20 procent groei kan benaderen. "De markt is hier al redelijk volwassen en verzadigd. Analisten gaan ervan uit dat de Nederlandse telecommarkt slechts met 7 procent groeit. Toch zou het me tegenvallen als we de doelstelling van 20 procent niet halen."
Ericsson introduceert veertien nieuwe producten
Ericsson lanceerde in Londen een keur aan nieuwe producten voor de zakelijke markt. Een hiervan is de Ericsson CG 1000, bedoeld voor het midden -en kleinbedrijf. Deze toepassing maakt het mogelijk voor de gebruiker om via de telefoon op afstand de computer te besturen en bijvoorbeeld e-mail af te luisteren. Op commando gaat de computer door de binnengekomen berichten en leest op verzoek de inhoud voor.
Verder introduceerde Ericsson One Box, dat de gebruiker eveneens in staat stelt onafhankelijk van de plaats de berichten af te luisteren. Het gaat hierbij niet alleen om e-mail, maar ook om voice-mail en faxen. De gebruiker heeft nog maar één postbus voor al deze berichten. De Zweedse onderneming presenteerde tevens een nieuwe generatie callcentre. Deze toepassing zorgt ervoor dat klanten niet de eerste beschikbare medewerker aan de telefoon krijgen, maar de eerste beschikbare geschikte medewerker. Een ander opvallend product is de Mobility Server 2.0. Gebruikers kunnen hiermee overal worden bereikt, waar ze ook zijn op kantoor. Ze hoeven niet meer achter hun bureau te zitten.