Philips moet opschieten. Anders nemen nieuwe toetreders uit de PC- en Internet-wereld het roer over in de huiskamer. KPN Telecom selecteerde Net.Box van het Franse Netgem voor een grootschalige marktintroductie. World Online beantwoordde dat kort daarna door de settop-box van Teknema uit de VS te introduceren. En dat terwijl Philips en Sony vertrouwen op de Web-TV-technologie, die door Microsoft is overgenomen.
Ondertussen sleutelen beide elektronica-giganten in hun bedrijfslaboratoria natuurlijk aan eigen versies, met als gevolg dat de Europese lancering keer op keer wordt uitgesteld.
Philips’ topman Boonstra heeft nog vorig jaar verkondigd – en dat was een uitspraak naar mijn hart – dat hij gelooft in een geïntegreerde Web-TV waarbij de webfunctionaliteit ìn het tv-apparaat zit ingebakken. Dat is ook mijn overtuiging: settop-boxes zijn aardig, maar het wordt pas echt iets met Web-TV wanneer elk tv-toestel dat over de toonbank gaat er standaard mee wordt uitgerust. Net zoals iedere tv tegenwoordig ook teletekst kan ontvangen. Daar denken we ook niet meer over na.
Het betekent dus dat de meerprijs van een Web-TV ten opzichte van een standaard-tv verwaarloosbaar moet zijn. Het betekent ook dat de ‘snelheid’ minimaal vergelijkbaar moet zijn met die van het opvragen van een teletekstpagina. Het begrip snelheid is niet op z’n plaats, er is meer sprake van een kritische grens aan het geduld van de consument. Fervente PC-internetters zien niet zoveel in de huidige settop-boxes, maar nieuwe Internet-gebruikers – veelal PC-haters – zijn veel positiever en zien het als een verrijkte vorm van teletekst met een betere kwaliteit. Vooral het ‘plug & play’-karakter spreekt de PC-haters enorm aan. Ondanks de berichten zijn bijvoorbeeld met Net.Box de meeste websites zonder problemen te bekijken. Alleen Javascript en ‘frames’ kunnen voor problemen of oponthoud zorgen en helaas is de prijs van 750 à 800 gulden nog te hoog. Die prijs zal omlaag moeten om grote aantallen te gaan halen.
Ook de iMac heeft de potentie om een prominente plek in de huiskamer te veroveren. De iMac is een bijzondere ontwikkeling en wordt door analisten van C|Net als ‘cool’ omschreven. Dat geeft de algemene stemming onder Amerikaanse en Europese analisten heel goed weer. Heeft Steve Jobs met deze doorzichtige design-PC een zet gedaan die Apple in één keer terugbrengt in de koppositie naast Dell en Compaq? Al gaat dat misschien minder op in de zakelijke markt, voor de consumentenmarkt geldt dat wel degelijk. De iMac is namelijk een echte Net-PC, in plaats van het slechtwerkende gebochelde geval uit de Wintel-keuken. Het design is misschien wel het competitieve wapen dat de doorslag geeft. Was het immers niet het design van Swatch waarmee de Zwitserse horlogebranche een antwoord wist te vinden op de digitale display-krengen uit Japan? Is het opnieuw design dat de doorslaggevende factor gaat worden bij de definitieve doorbraak van Internet naar de huiskamer? Mijn gevoel zegt ‘ja’.
Dat zou betekenen dat al die technische gevalletjes, settop-boxes genaamd, alleen bij supergeduldige ‘videofreaks’ welkom zijn en dat de Wintel Net-PC slechts een plekje in de studeerkamer krijgt toebedeeld. Terwijl iMac een plekje in de huiskamer verovert naast de geïntegreerde Web-TV. Maar dit apparaat is nog niet beschikbaar voor de massa. Philips, wordt wakker en schiet op!
Het swingende tijdperk van Internet-in-de-huiskamer is aangebroken; pas maar op tv-makers! Wie geen interactieve uitzendingen, interactieve 3-D-sterren, weet te creëren verliest de slag om de aandacht van de zappende nieuwe-media-consument. Gewoon pech. Het grote reclamegeld verplaatst zich nu al van de ‘broadcasting’- naar de web-wereld. De interactieve megasterren, de interactieve Elvis, Beatles, Madonna… ze zijn al onderweg. Misschien heet hij wel Bill, want geen enkel onderwerp heeft in korte tijd zoveel hits gegenereerd als het Clinton/Lewinsky-schandaal na het uitbrengen van het definitieve Starr-rapport, inclusief video van Viagra-Bill. Daaruit is af te leiden hoe groot de potentie van Internet-in-de-huiskamer is: het leidt tot versnelde penetratie van middengroepen in onze samenleving, die dagelijks voetbal, soap, en andere ‘emotie’ op de beeldbuis willen zien.
Regelmatig schrijft prof. dr. Martijn Hoogeveen over de beste Internet-sites rond een interessant IT-onderwerp. Reageer s.v.p. via het discussieforum op Internet: https://www.computable.nl/discussie. Alle URL’s van de genoemde sites staan in Computable Online: https://www.computable.nl/internet.