"Hoewel we concurreren met gespecialiseerde bedrijven als Vantive en Clarify, meten we ons voornamelijk met erp-leveranciers." Steve Garnett, directeur Europa van softwarebedrijf Siebel, meent dat de schaalbaarheid van de eigen software zijn bedrijf naast SAP, Baan en Oracle zet. Dat Microsoft voor het beheer van zijn klantrelaties voor Siebel heeft gekozen en niet voor Baans Aurum, is daarvan een bewijs.
Jan Baan heeft in eigen persoon een presentatie gehouden voor Microsoft-president Steve Ballmer. Toch koos het bedrijf voor ons." Volgens Garnett, die twaalf jaar van zijn carrière bij Oracle doorbracht, zijn na de hoogtijdagen van erp-markt nu de gouden tijden voor de frontoffice-softwaremarkt aangebroken. De erp-leveranciers storten zich massaal op deze lucratieve markt, maar bakken er nog niet veel van, meent Garnett.
Wisselvallige cijfers
"Oracle is niet geconcentreerd bezig met applicatiesoftware. Dat zie je terug aan hun wisselvallige cijfers. En als SAP zich volledig zou richten op deze markt, dan hebben ze minstens twee tot drie jaar nodig voordat ze een schaalbaar pakket kunnen aanbieden", aldus Garnett.
De Siebel-directeur ziet niets in de redenering dat software voor sales force automation, de software voor ondersteuning van verkoopprocessen, het beste van erp-leveranciers gekocht kan worden: "Software voor frontoffice en backoffice zijn totaal verschillend. Dus waarom zou je dat van dezelfde leverancier moeten kopen?" Garnett gaat prat op de installaties met grote aantallen gebruikers die Siebel boven zijn gespecialiseerde concurrenten en naast de grote erp-jongens moet plaatsen.
Stempel gedrukt
Hoewel het bedrijf nog geen vijf jaar bestaat, heeft het al een duidelijk stempel gedrukt op de markt voor software die verkoop-, service- en marketingprocessen ondersteunt. Zonder noemenswaardige consultancy-activiteiten schat Garnett dat Siebel dit jaar een omzet behaald van 400 miljoen dollar. Met tweehonderd medewerkers werd 80 miljoen daarvan in Europa verwezenlijkt. Consultancy laat het bedrijf grotendeels over aan bedrijven als Andersen Consulting, Price Waterhouse Coopers en Cambridge Technology Partners.
Hoewel de grote implementaties vooral in Engeland (4.000 gebruikers bij verzekeraar Prudential) en Duitsland (20.000 gebruikers bij Deutsche Telekom) te vinden zijn, zet Siebel ook in Nederland voet aan de grond. Het vijftien personeelsleden tellende Amsterdamse kantoor heeft Trade On, Mexx en Philips op zijn lijst staan. Pakketdiensten-leverancier DHL heeft onlangs gekozen voor Siebel, nadat ook Baan en Oracle bekeken waren.
Siebel is volgens de laatste analyse van de softwaremarkt door Computer Business Review met een omzetgroei van 129 procent de snelst groeiende softwareleverancier. Qua omvang is het bedrijf nieuw op de lijst en neemt de vijftigste plek in.