Philips wil alleen doorgaan met activiteiten op het gebied van mobiele telefonie. Het concern beëindigt het verliesgevende samenwerkingsverband met Lucent. Philips gaat alleen door en streeft naar een plaats in de top-5 in de GSM-markt binnen twee jaar.
Een drastische reorganisatie die dit zwaar verliesgevende onderdeel weer gezond moet maken, staat voor de deur. Fabrieken in Frankrijk (Le Mans), Singapore en China zullen bijvoorbeeld fors in de kosten worden gesnoeid. Deze reorganisatie kost ongeveer 500 miljoen.
Philips-topman Cor Boonstra zegt vastbesloten te zijn door te gaan met de mobiele telefonie, vanwege het strategisch belang van deze activiteiten voor de divisie consumentenelektronica. Wel zal de onderneming de productie van semafoons in de etalage zetten.
Dalende resultaten
Het Philips-concern zag de nettowinst uit gewone bedrijfsuitoefening in het derde kwartaal van dit jaar dalen van 721 miljoen naar 449 miljoen gulden. Met name in de sectoren consumentenproducten, componenten en halfgeleiders daalde het bedrijfsresultaat. Philips had hiervoor al gewaarschuwd. Ongunstige ontwikkelingen deden zich voor bij Monitoren, Consumer Communications en Display-componenten. Verliezen werden genoteerd door het samenwerkingsverband Hosiden and Philips Display op het gebied van actieve matrix-beeldschermen. Bij de monitoren en beeldscherm-componenten was sprake van een sterke prijserosie. Overigens verminderde het prijsverval bij monitoren in het derde kwartaal enigszins, zo meldt Philips.
Beter gaat het bij Halfgeleiders, Professioneel, Verlichting en Origin. De omzetgroei bij dit laatste bedrijf kwam uit op 29 procent, voornamelijk in Europa gerealiseerd. RS