De Nederlandse automatiseringsbranche moet zich intensiever bezighouden met de convergentie van telecom, IT en media. Hier liggen namelijk grote kansen voor de sector. Dit zegt Sven Maltha, auteur van een boek over convergentie voor Vecai, de vereniging voor kabelbedrijven. De IT-bedrijven nemen nog geen deel aan de discussie.
Convergentie, het proces waarbij de traditionele grenzen tussen telecom, IT en media langzamerhand verdwijnen, staat dit jaar volop in de aandacht. Voorbeelden van deze samensmelting zijn Web-TV, e-mail of Internet via mobiele telefoons en televisie of video via Internet. De Europese Commissie heeft een Groenboek over dit onderwerp gepresenteerd en het Kabelcongres was deze week geheel aan convergentie gewijd.
"De discussie komt langzaam op gang, maar de Nederlandse IT-branche is vooralsnog onzichtbaar", stelt Sven Maltha, die als adviseur verbonden is aan Dialogic. "In Amerika spelen de automatiseringsbedrijven een vooraanstaande rol. Nederlandse ondernemingen blijven echter achter en laten kansen liggen." Volgens Maltha zouden de IT-ondernemingen er goed aan doen mee te lopen in Europese ontwikkelingsprojecten of proefprojecten te starten met bijvoorbeeld uitgevers of kabelbedrijven.
Korte-termijnvisie
De reden voor de afwezigheid van de automatiseringsbranche ligt voor de hand: de bedrijven hebben de handen vol aan ondermeer het Jaar 2000-probleem, de invoering van de euro en erp-implementaties. "Ze voeren een korte-termijnvisie. Dat gaat nu nog goed, want ze verdienen er veel geld mee", aldus Maltha. Deze houding is niet erg verstandig, want convergentie biedt in de toekomst voldoende kansen, doordat bedrijven nieuwe markten betreden. "IT-ondernemingen moeten zich hier nu al op voorbereiden. Ik heb het idee dat dit in Nederland nog geen prioriteit heeft." De ontwikkelingen vragen ook om een ander personeelsbeleid. "De branche dient meer te investeren in mensen die kennis hebben van telecommunicatie en multimedia", zegt de adviseur.
Nieuwe markten
De mogelijkheden van convergentie liggen met name in de nieuwe markten die zich vormen. Zo zullen telecombedrijven bijvoorbeeld videodiensten aanbieden en ontstaat er een nieuwe multimediamarkt tussen Internet en omroepen in, met netwerktelevisie als het ultieme doel. Hard- en software-leveranciers kunnen de komende jaren veel verdienen met de randapparatuur die hiervoor nodig is.
Als bedrijven andere markten betreden, ontstaat er vanzelf meer concurrentie. De grootste strijd gaat zich volgens Maltha afspelen op het gebied van Internettoegang. De kabelbedrijven profileren zich steeds sterker als aanbieder van Internetdiensten. Daarnaast komt de televisie in beeld voor het wereldwijde web. Ook Umts, het volgende generatie mobiele telefoniesysteem, kan Internettoepassingen bieden. En dan is er nog Internet via het elektriciteitsnet.
Deze toenemende concurrentie op het niveau van infrastructuren brengt economische voordelen met zich mee. Maltha ziet ook bedreigingen. "Het gevaar bestaat dat teveel macht in handen van één partij komt. Zo wil Microsoft dezelfde dominante positie op het gebied van besturingssystemen voor televisie verkrijgen als het nu voor computers inneemt. Hetzelfde geldt voor het bezit van infrastructuren. Veel kabelbedrijven begeven zich inmiddels op de markt van telecomaanbieders en andersom. In Amerika heeft telecombedrijf AT&T kabelexploitant TCI overgenomen en in Nederland heeft bijvoorbeeld France Telecom via Casema een entree gekregen in de Kabelsector."