Bij Roccade broedt een groepje enthousiastelingen op bruikbare innovatieve ideeën. Zij noemen zich The Shack (de keet), een naam die refereert aan het uitvindersschuurtje – vaak een garage – waar in de Verenigde Staten menig IT-bedrijf, zoals Apple, Gateway en Hewlett-Packard, zijn oorsprong vond.
Wij onderzoeken of we innovatieve plannen kunnen vertalen naar de zakelijke praktijk", zegt René de Bie, directeur The Shack. "Wanneer zoiets mogelijk is, sturen wij een idee voor verdere uitwerking door naar een werkmaatschappij van Roccade. Indien het nergens kan worden ondergebracht richten wij er een apart bedrijf voor op."
The Shack werd in 1997 opgericht als ideeënlaboratorium voor de Roccade-groep. Er werd doelbewust gekozen voor een locatie in Utrecht, los van andere Roccade-vestigingen. "Anders zijn wij zo snel behept met het focus van Roccade", meent De Bie. "Hoewel we trachten ideeën in Roccade in te passen of ermee naar buiten te gaan, vragen medewerkers geregeld wat wij aan het doen zijn en wat het oplevert. Ik moet kunnen verkopen dat wij ergens geld inpompen waarvan het onzeker is of er iets uitkomt. Dat kost overtuigingskracht, maar zorgt ervoor dat wij wel met beide benen op de grond blijven staan."
Spelletjes
The Shack wordt dit jaar gefinancierd door de Roccade Holding en de werkmaatschappijen Megaplex en Pink Elephant. Volgens De Bie is er binnen het concern grote behoefte aan innovatie en kan zijn groep daarbij een ondersteunende rol spelen. Zo moet Megaplex zich ontwikkelen tot een netwerkcentrum dat zich op de nieuwe, elektronische wereld richt.
"Wij krijgen ongeveer een keer per maand een idee van een medewerker", zegt De Bie. "Daarnaast gaan wij zelf op zoek naar interessante ontwikkelingen en houden we vooral in de Verenigde Staten de trends in de gaten. Wij letten speciaal op de spelletjesindustrie en niet zozeer op de ruimtevaart en de militaire industrie. In die laatste twee sectoren ontwikkelt men toepassingen voor hoogwaardig gebruik en bediening. De spelletjesindustrie met haar gameboy- en joystick-technologie zorgt echter voor de kritische massa. Daar worden immers interfaces ontwikkeld die de hele wereld moet kunnen gebruiken."
e-Trade
Het meeste succes heeft The Shack tot nu toe gehad met het opzetten van e-Trade. Dit is het samenwerkingsverband van Roccade, IBM, ABN Amro, Kpmg en uitgeverij/drukkerij Elma, dat ondernemers de weg wijst op de elektronische snelweg. De oorsprong ervan ligt bij een medewerker van Roccade. Hij stelde het ideeënlab voor een web-generator te maken voor bedrijven. The Shack bedacht in het verlengde hiervan het plan om op Koninginnedag ’97 alle 700.000 bedrijven in Nederland een website van vier pagina’s aan te bieden, gebaseerd op de informatie uit de Kamer van Koophandel-bestanden. "Maar we kwamen er achter dat deze informatie niet altijd bij de tijd is en niet alle bedrijven van dit soort initiatieven gediend zijn", vertelt De Bie.
The Shack koos voor een andere opzet, waarbij het ondernemers een gratis website aanbood die ze zelf konden inrichten. Omdat het midden- en kleinbedrijf de focus was en Roccade hiervoor geen aparte werkmaatschappij kent, zochten de innovatoren steun bij partners buiten de deur. Hieruit is e-Trade gegroeid.
E-room
De Bie is ervan overtuigd dat de definitieve doorbraak van de informatiemaatschappij een kwestie van maanden is. De belangstelling van The Shack blijkt dan ook vooral uit te gaan naar nieuwigheden op het gebied van Internet en elektronische handel. "Bij ons gaat het om de stap verder: de Internet-wereld wordt pas spannend als je er dingen kan doen die in de echte wereld niet kunnen. Micro-betalingen bijvoorbeeld: centen of tienden van een cent betalen voor een Internet-dienst of een stukje daarvan."
"Timing van nieuwe producten is heel belangrijk. Iets is pas rijp voor massaal gebruik als er vertrouwen bestaat. Om vertrouwen op te bouwen, bieden wij bijvoorbeeld de zogeheten e-room aan: een elektronische werkruimte. Ondernemers die met elkaar moeten samenwerken, maar geen tijd hebben om veel bij elkaar te komen, kunnen bij Roccade via een extranet een e-room huren. Ze kunnen dan bijvoorbeeld elektronisch vergaderen of documenten uitwisselen."
Cybertruck
Maar niet alle ideeën zijn even haalbaar. Zo bleek de cybertruck – een vrachtwagen waarin bezoekers een demonstratie kregen over de toekomst van IT – te duur. Ook lanceerde The Shack het idee van een kant-en-klare intranet-oplossing: simpel te installeren en te gebruiken, waarbij Roccade het beheer op afstand zou verzorgen. "Dit project is vooralsnog gestrand omdat de betrokken partijen de onderhoudsfase als minder interessant beschouwen. "Jammer", vindt De Bie, "want er zijn wel producten in de markt, maar die hebben geen goed antwoord op de beheerproblematiek."
Hoewel de meeste aandacht van The Shack uitgaat naar elektronische toepassingen, ontstaan er soms initiatieven die hier niet op gericht zijn. De Bie noemt als voorbeeld de balanced change card. "De balanced score card bestaat al. Die meet hoe goed een bedrijf opereert. Wij werken samen met de universiteit van Amsterdam aan het samenstellen van een ‘balanced change card’ die aangeeft hoe goed een bedrijf inspeelt op marktveranderingen."
Connection 1:
Roccade heeft onder de naam Connection 1 de begane grond van het rekencentrum-complex in Apeldoorn omgebouwd in een digitale demonstratie- en vergaderruimte. Het idee lijkt op dat van Media Plaza in de Jaarbeurs in Utrecht, maar kent een bredere opzet. Bezoekers kunnen niet alleen rondneuzen op de elektronische snelweg, maar ook aan de hand van praktijkgevallen kennismaken met software-toepassingen en andere ICT-oplossingen.
Volgens projectmanager Robert Borghuis worden de beslissingen over ICT steeds vaker in directiekamers genomen. "Automatiseringsbedrijven willen hierbij als sparringpartner fungeren. Ook Roccade wil dat. Wij nodigen relaties uit om in een aansprekende omgeving te komen kijken hoe IT de komende jaren er uit kan gaan zien. We willen ze een spiegel van de IT-wereld voorhouden: waar praten we eigenlijk over wanneer het over ICT-oplossingen gaat."
Wie een bezoek brengt aan Connection 1 wordt ontvangen in het cybercafé met overdekt terras. Om in de stemming te komen kan men een digitaal muziek- en lichtinstrument, gemaakt door kunstenaar Piet Jan Blauw, bespelen, of met een helm-interface op een virtuele rondgang door de rekenzaal maken. Voor demonstraties van nieuwe applicaties, het bekijken van toepassingen en het uitwerken van opdrachten kunnen bezoekers terecht aan de digitale leestafel (individueel) of in de cybertube (groepjes) die uit werkplekken met een Internet-aansluiting bestaan. In de zogeheten boardroom, verwijzend naar de directiekamer, is plaats voor presentaties en discussies in kleine kring.