Het rekencentrum van de Universiteit Utrecht komt definitief in handen van Cap gemini. Dit zijn het college van bestuur van de universiteit en de automatiseerder deze week overeengekomen. De overname gaat met gesloten beurzen. In plaats van een verkoopsom is er een pakket afspraken overeengekomen.
Zo’n twee weken geleden dreigden de onderhandelingen tussen het bestuurscollege en Cap Gemini op een aantal financiële hobbels stuk te lopen. De IT-dienstverlener zou zwaar op de prijs drukken met als argument dat het Accu pas na diverse efficiency-maatregelen winstgevend zou kunnen worden. De ontknoping mag verrassend genoemd worden: er ligt een meerjarenovereenkomst waarvoor geen cent op tafel komt. In ruil hiervoor neemt Cap Gemini het Accu integraal over: de bestaande dienstverlening met het goedkope universitaire prijsniveau en alle medewerkers met behoud van gelijkwaardige arbeidsvoorwaarden.
Werkgelegenheidsgarantie
Cap heeft ook beloofd te investeren in een integratie- en opleidingsprogramma waarvoor het vijf miljoen gulden per jaar op tafel legt. Volgens universiteitswoordvoerder Joop Kessels heeft de werkgelegenheidsgarantie een looptijd van vijf jaar. Verder mag de universiteit de laatste twee jaar een gedeelte van het afgesproken dienstenpakket ook bij andere IT-bedrijven dan Cap Gemini afnemen. De dienstraad van het Accu denkt overigens dat de IT-dienstverlening met de huidige overeenkomst voor de universiteit duurder uit zal pakken. "Het college vergeet dat Cap voor nieuwe diensten gewoon ‘uurtje/factuurtje’ rekent", zegt voorzitter Alex Goyarts.
Het medezeggenschapstraject, dat naar verwachting enkele weken zal duren, is inmiddels van start gegaan. Daarin wordt de verkoopovereenkomst besproken met de Universiteitsraad en de vakbonden. De dienstraad van het Accu brengt nog advies uit aan de bonden. Veel zal afhangen van de houding van de medewerkers die eerst twee informatierondes en daarna individuele gesprekken met Cap krijgen. Volgens voorzitter Alex Goyarts zijn veel Accu’ers moe van de onderhandelingen die sinds februari aan de gang zijn. Bovendien zijn ze teleurgesteld in het resultaat. Een vorige week gehouden peiling wees uit dat een meerderheid (63 procent) nog steeds tegen verkoop is.
Irritatie
AbvaKabo-onderhandelaar Jan Boersma zegt verbijsterd te zijn over het resultaat. "Medewerkers hebben het gevoel op de stoep gezet te zijn. Er is niets betaald voor de goodwill van het Accu." Bij de vakbondsman is irritatie ontstaan over de waas van geheimzinnigheid die over de overeenkomst hangt. "We missen nog steeds een feitelijke onderbouwing van het college."
Kessels vindt niet dat het bestuurscollege het Accu voor een appel en een ei heeft verkocht. "Dat er geen verkoopbedrag is vastgesteld, betekent niet dat de werkzaamheden van het Accu niets waard zouden zijn. Het uitgangspunt van het bestuurscollege was dat de continuïteit van de IT-dienstverlening op langere termijn op prijs en kwaliteit gehandhaafd moest worden. Dat is gelukt." Cap Gemini was niet bereikbaar voor commentaar.