Het rekencentrum van de Universiteit Utrecht, Accu, gaat definitief naar Cap Gemini. Dit zijn het college van bestuur van de universiteit en de automatiseerder deze week overeengekomen. In plaats van een verkoopsom is een pakket afspraken overeengekomen.
Zo’n twee weken geleden dreigden de onderhandelingen op een aantal financiële hobbels stuk te lopen. De IT-dienstverlener stelde dat Accu pas na diverse efficiëntie-maatregelen winstgevend zou kunnen worden. De ontknoping is verrassend: een meerjarenovereenkomst waarvoor geen cent op tafel komt. In ruil hiervoor neemt Cap Accu integraal over: de bestaande dienstverlening met het goedkope universitaire prijsniveau en alle medewerkers met behoud van gelijkwaardige arbeidsvoorwaarden.
Verder investeert Cap vijf miljoen gulden per jaar in een integratie- en opleidingsprogramma. Volgens universiteitswoordvoerder Joop Kessels loopt de werkgelegenheidsgarantie vijf jaar. Verder mag de universiteit de laatste twee jaar een deel van het afgesproken dienstenpakket bij andere IT-bedrijven afnemen. De Accu-dienstraad denkt dat de dienstverlening met de huidige overeenkomst voor de universiteit duurder zal zijn. "Het college vergeet dat Cap voor nieuwe diensten gewoon ‘uurtje/factuurtje’ rekent", zegt voorzitter Alex Goyarts.
Het medezeggenschapstraject, dat naar verwachting enkele weken duurt, is begonnen. De overeenkomst wordt besproken met de Universiteitsraad en de vakbonden. De dienstraad adviseert de bonden nog. Veel hangt af van de houding van de medewerkers. Volgens Goyarts zijn velen moe van de onderhandelingen, die sinds februari lopen. Bovendien zijn ze teleurgesteld. Een vorige week gehouden peiling wees uit dat een meerderheid (63 procent) tegen verkoop is. AbvaKabo-onderhandelaar Jan Boersma: "Medewerkers hebben het gevoel op de stoep gezet te zijn. Er is niets betaald voor de goodwill van het Accu."
Kessels vindt niet dat het bestuurscollege Accu voor een appel en een ei heeft verkocht. "Dat geen verkoopbedrag is vastgesteld, betekent niet dat de werkzaamheden niets waard zouden zijn. Het uitgangspunt van het bestuurscollege was dat de continuïteit van de IT-dienstverlening op langere termijn op prijs en kwaliteit gehandhaafd moest worden. Dat is gelukt." Cap was niet bereikbaar voor commentaar.