Het gevaar bestaat dat de ICT-plannen voor het onderwijs te weinig aandacht schenken aan de integratie van de technologieën in de dagelijkse onderwijspraktijk.
Dit concluderen de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) en de Programmaraad voor het Onderwijsonderzoek (Proo) in het rapport ‘Van didactische driehoek naar lerend veelvlak.‘ De onderzoekers vragen zich af of het ICT-programma voor het onderwijs, in gang gezet met de plannen van voormalig onderwijsminister Ritzen, wel voldoende wordt ondersteund door onderwijstechnologisch onderzoek. De nadruk zou hierdoor teveel liggen op de introductie van hardware en netwerken.
Theorieën
Volgens de Proo moet hierom meer aandacht komen voor onderzoek naar ICT en onderwijs. Dit onderzoek moet zich met name richten op de educatieve mogelijkheden van computers en het effect hiervan op het leren. Het onderzoek dient theorieën te ontwikkelen om het ontwerpen van ICT-toepassingen voor het onderwijs te sturen. Het rapport legt de basis voor een onderzoek naar de optimale benutting van ICT in het onderwijs.
De onderzoekers pleiten eveneens voor het oprichten van een observatiepost waarin de opgedane expertise met ICT op scholen wordt gebundeld. In Engeland bestaat al een dergelijk centrum. Ze vinden het verder niet onredelijk als Nederland jaarlijks veertig miljoen gulden besteedt aan een onderwijstechnologisch researchprogramma. MC