Online-kranten zijn in Nederland met meer bezig dan je denkt, schrijft Wil van Elk. “Liefting is blijkbaar niet geabonneerd geweest op de vakantie-uitgave van de Volkskrant.”
Een korte reactie op het artikel ‘www.koudwatervrees.nl’ van Hella Liefting (Computable, 2 oktober). Liefting is blijkbaar niet geabonneerd geweest op de vakantie-uitgave van de Volkskrant. De ‘Experimentele e-mailkrant’ werd wekenlang toegezonden in twee versies: een in platte tekst en een in multi-media-opmaak. Via de ‘onregelmatig verschijnende e-mailbrief van de redactie van de Volkskrant op Internet’ kon een gratis abonnement worden aangevraagd. Achteraf is een evaluatie gehouden onder de lezers. Helaas kreeg ik de multi- mediaversie niet goed over en koos voor de tekstversie.
Dit lijkt mij overigens een goed idee voor mensen die met hun laptop op vakantie zijn.
Experimentele e-mailkrant
De nieuwsbrief bracht je op de hoogte van plannen en vernieuwingen bij de Volkskrant op Internet. Een paar voorbeelden uit de oorspronkelijke oproep, eerst een citaat over de experimentele e-mailkrant:
"Gedurende een aantal weken in juli experimenteert de Internetredactie van de Volkskrant met een dagelijkse e-mailkrant. Deze e-mailkrant wordt van zondag tot en met vrijdag, na het sluiten van de gedrukte editie (vroeg in de ochtend) verzonden aan geïnteresseerden. U kunt aan deze proef meedoen wanneer u bereid bent om na afloop mee te doen aan een eenmalig lezersonderzoek. Voor de duur van de proef zijn vijfhonderd gratis abonnementen beschikbaar."
Je kon je aanmelden op:
http://www.volkskrant.nl/email/proef
Dagelijks vers
Een ander citaat uit de oproep:
"De rubriek Media op het web verschijnt voortaan vijf dagen per week. De rubriek signaleert op werkdagen belangrijke, interessante of opvallende artikelen uit andere media op het world wide web."
Voorts heeft de Volkskrant op de site al heel lang beweging gemaakt met Edo Schoonbeek: kijk maar eens bij
http://www.volkskrant.nl/things.
Edo heeft met Macro Media Tools een interactieve illustratie samengesteld, gebaseerd op een actualiteit. Heel verfrissend. De Volkskrant heeft dus blijkbaar ook het lef gehad om te experimenteren.
Alle landelijke dagbladen zullen elkaar ongetwijfeld in de gaten houden. Het lijkt mij een beetje gewaagde uitspraak om te stellen dat alleen de Telegraaf voorop loopt. Het is meer een nek aan nek race. Hoewel ik het de Telegraaf wel gun. Want een populaire krant moet op een populair medium als het Internet zeker vooraan staan!
Wil van Elk
Oegstgeest