Een groep automatiseerders kijkt dromerig voor zich uit. Ze strekken hun armen en beginnen te mediteren. Ingewijden in de IT-branche zullen waarschijnlijk perplex staan van dit schouwspel. Maar niet bij High Tech Automation. Bij dit onderdeel van Ordina Groep maakt meditatie onderdeel uit van het trainingsprogramma.
In de IT-branche werken heel slimme mensen. Maar, ze zijn meestal eenzijdig opgeleid. Hun technische kennis is in orde. Er bestaat echter een gat op het gebied van creativiteit en emotionaliteit. Een van de doelstellingen van ons trainingsprogramma is deze mensen te besmetten met andere, meer sociale vaardigheden." Aan het woord is Remco Claassen, manager persoonlijke ontwikkeling bij High Tech. Hij zoekt naar een methode waarbij de werknemers zoveel mogelijk lesstof onthouden en ook daadwerkelijk gebruiken in hun dagelijks werk. "Daarom gebruik ik muziek of jongleerballen. Op deze manier zien en voelen ze de informatie."
Creatief denken
Naast deze trainingen organiseert Claassen regelmatig bijeenkomsten waarbij de werknemers van de software-ontwikkelaar zich bezig houden met zaken als snellezen, creatief denken of mediteren. Nogal vage onderwerpen, zal menig automatiseerder denken. Claassen wil absoluut niet zweverig klinken en benadrukt het nut van dit soort cursussen. "Hoe ouder mensen worden, hoe meer ze hun emotionele uitingen dempen. Ik probeer die uitingen er bij onze werknemers weer uit te krijgen. IT’ers zijn namelijk heel beschouwend, ze kijken liever toe dan dat ze deelnemen."
Ieder bedrijf zal natuurlijk willen weten wat deze methode oplevert, voordat ze hierin geld gaan investeren. Claassen hoopt dat de medewerkers door de trainingen zelf uitvinden hoe ze hun maximale tevredenheid bereiken. Als dit lukt, leveren ze beter werk. "De meeste resultaten zijn pas op langere termijn zichtbaar. We zien wel al het personeelsverloop afnemen. Bovendien maakt dit traject ons een aantrekkelijk werkgever, waardoor het succes op het gebied van werving en selectie groter is."
Kost veel
Directeur en oprichter Henk Dijkstra van High Tech raakte snel overtuigd toen Claassen deze alternatieve trainingsmethode te berde bracht. "Als onze mensen met meer plezier werken, dan is het goed voor beide partijen. Het kost weliswaar veel, maar toch zijn we een van de meest winstgevende bedrijven in de IT-sector. Ik denk dat we een goede balans hebben gevonden." Dijkstra merkt dat collega-directeuren met belangstelling naar het programma kijken.
Ongeveer 15 procent van de werknemers voelt niets voor de aanpak van Claassen. "Die vinden mij een soort Ratelband met een hoog Jomanda-gehalte. Maar dat is verder prima." Dat het traject ook wel eens contraproductief is, merkte High Tech toen een manager, gestimuleerd door de cursus, erachter kwam dat hij bij de onderneming niet op zijn plaats zat. Hij vertrok naar Ericsson. "Dat moet kunnen", meent Claassen. "Maar hij is nu wel een wandelend reclamebord voor ons bedrijf."