De tien grootste callcentra in Nederland zijn momenteel in bespreking over de vorming van een werkgeversorganisatie.
De partijen verwachten de samenwerking binnen vier weken officieel te presenteren. Dit zegt algemeen directeur T. Walraven van Service Netwerk Telefoondiensten (SNT), leverancier van callcenterdiensten. De belangrijkste taak van de nieuwe organisatie vormt het verbeteren van het imago van de branche. "De sector wordt steeds professioneler. Hier hoort een werkgeversorganisatie bij."
Vakbond
Vakorganisatie CNV vestigde een maand geleden de aandacht op de arbeidsvoorwaarden -en omstandigheden bij callcentra. Volgens de vakbond laten deze nog veel te wensen over. Inmiddels heeft CNV een aantal callcentra bezocht. Voor bestuurder John Koudys is dit reden de resultaten ietwat te nuanceren. "Bij de grote bedrijven zijn de arbeidsvoorwaarden -en omstandigheden redelijk tot goed, maar het kan nog beter." De resultaten gelden volgens Koudys voornamelijk voor de kleinere bedrijven. Walraven ziet het CNV-rapport voornamelijk als een discussiestuk. "Als je het verder gaat ontleden, dan blijft er niets van over. Onze mensen zijn enorm belangrijk. We zorgen dan ook goed voor ze."
Cao
CNV streeft naar een cao voor de callcentra. De overeenkomst zou dan algemeen verbindend moeten zijn, dat wil zeggen dat de cao voor de hele sector geldt, zodat ook de kleine cowboy-bedrijven aan het akkoord gebonden zijn. Walraven noemt een algemeen geldende cao een ‘utopie’. Volgens hem komen callcentra in vrijwel alle bedrijven voor, hetgeen een branchebrede cao onmogelijk maakt. "Maar ja, de vakbonden proberen natuurlijk leden te werven in onze branche. En het product dat ze kunnen verkopen is een cao." MC