De deregulering van de telecommarkt en de toenemende integratie van de informatie- en communicatietechnologie stellen de traditionele partijen op deze markten voor grote problemen. Zij weten niet meer precies van welke kant het concurrentiegevaar valt te duchten.
De markt is krankzinnig. Het is een kwestie van meedoen of ten onder gaan", zegt Pat Gallagher, directeur van BT Europe. Hij was aanwezig bij de annoncering van de Global Information Exchange (Gie), een programma waarmee BT informatie wil doorsluizen naar IT- en communicatiespecialisten. Het programma omvat toegang tot een website met ondermeer een gefilterd aanbod van Reuters-persberichten en een discussieforum. Ook krijgen deelnemers een kwartaalmagazine toegestuurd en de mogelijkheid regelmatig bijeenkomsten bij te wonen.
Zakelijke markt
British Telecom is in Nederland geen onbekende. Het bedrijf heeft een belang van 50 procent in Telfort, een joint venture met de Nederlandse Spoorwegen, die over een uitgebreid glasvezelnetwerk beschikt. Vanaf de start richt Telfort zich op de zakelijke markt. Inmiddels is het ook actief op het terrein van de mobiele telefonie. Daar concurreert het met KPN en Libertel. In eerste instantie is dat vooral met de prijs omdat het mobiele net het eerste jaar nog geen landelijke dekking heeft. Mede daarom zal het nog wel vier jaar duren voordat Telfort winst gaat maken op de mobiele telefonie. In een later stadium, ergens in 2001, zal Telfort zijn mobiele en vaste net koppelen. Dan kan de dienstverlening sterk worden uitgebreid.
Communicatie-onderneming
Terwijl BT in Engeland als een nationale PTT opereert, wil het bedrijf zich volgens Gallagher in andere landen profileren als ‘communicatie-onderneming’. In Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, Nederland, Zwitserland en Zweden zijn daarom strategische allianties gesloten met lokale marktpartijen. De participatie in de joint ventures varieert van 15 procent in Spanje tot 50 procent in Nederland. De bedrijven richten zich voornamelijk op het aanbieden van communicatiediensten aan internationale ondernemingen. Zo wordt begin volgend jaar een pan-Europees netwerk operationeel, waarin via 32000 kilometer glasvezelkabel zo’n tweehonderd steden aan elkaar worden gekoppeld. Over dit net raast informatie met een snelheid van 160 Gbit per seconde.
Fusies
Vanwege de deregulering van de Europese telecommarkten zijn fusies en overnames niet van de lucht. Er worden samenwerkingsverbanden gesloten tussen traditionele PTT’s onderling en met Amerikaanse maatschappijen. Met hetzelfde gemak worden fusies en allianties ook weer afgeblazen. Naast de traditionele PTT’s zijn ook andere organisaties die een eigen netwerkinfrastructuur actief op de markt, zoals banken energiemaatschappijen, kabelmaatschappijen en computerbedrijven. Tenslotte zijn er nog de consortia, zoals Skybridge en Iridium, die in hoog tempo een communicatie-infrastructuur met satellieten inrichten. Ook de informatie- en software-aanbieders roeren zich. Zij gebruiken Internet als breekijzer. Microsoft, America Online, Compuserve en tal van traditionele uitgeverijen nemen hun posities in om een graantje van de miljardenmarkt mee te pikken. Gallagher erkent dat niemand nog precies weet hoe de concurrentieverhoudingen zich ontwikkelen. Om de kans op succes zo groot mogelijk te laten zijn, wedt een bedrijf als BT dan ook op vele paarden. Het gaat niet alleen allerlei strategische allianties aan, maar zet ook programma’s op waarmee aan klantenbinding wordt gedaan zoals de Global Information Exchange.