Het Informatica-onderwijs loopt helemaal niet achter op de ICT-praktijk. Sterker nog, soms heeft het onderwijs een voorsprong.Dit zei professor Fred Mulder op de vakbeurs Internet in Business.
De hoogleraar informatica-onderwijs aan de Open Universiteit noemt de gebrekkige aansluiting van het onderwijs op de beroepspraktijk een cliché. Bovendien is directe inzetbaarheid van afgestudeerden in het bedrijfsleven onmogelijk en niet het doel van hoger onderwijs.
Steeds meer bedrijven en hogescholen bieden in samenwerking duaal onderwijs aan. Hierbij gaan deelnemers bij een bedrijf werken en volgen tegelijkertijd een deeltijdstudie. Volgens Mulder is deze constructie een logisch antwoord op een aantal maatschappelijke problemen: de krapte op de arbeidsmarkt, de bezuinigingen op de studiefinanciering en de toenadering van het bedrijfsleven tot het onderwijs.
Gevaren
De hoogleraar vindt duaal onderwijs een interessant alternatief. Het gevaar van dit soort constructies schuilt in de beperkte tijd die overblijft voor het onderwijs. Ook het eigenbelang van bedrijven in deze samenwerkingsverbanden kan een addertje onder het gras zijn. De invloed van de onderneming moet dan ook binnen de perken blijven. Volgens Mulder moet de overheid een duaal proefproject starten en hiermee kwaliteitscriteria ontwikkelen.
Mulder hield in de Amsterdamse RAI een pleidooi voor de vorming van een Informatica-Instituut aan de opleidingen. "Informatica moet een zelfstandige discipline worden. Het vak past niet in een cluster. Informatica dient het centrum te vormen van vakken als wiskunde, psychologie en sociologie." Informatica is op deze manier ook makkelijker in te zetten bij andere disciplines. Zo kan er bijvoorbeeld een afstudeerrichting Informatica ontstaan binnen de studie Psychologie. MC